Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

AutoIndex: Saabhandlare bäst på miljöargument

Toyota i topp, inget ovanligt med det. När svenska folket betygsätter sina återförsäljare är Toyotas kunder så gott som alltid nöjdast. Saabs kunder är mindre nöjda, men i ett avseende slår till och med Saabs återförsäljare Toyotas på fingrarna.?

Annons

Saabs kunder ger totalt återförsäljarna betyg som ger en ranking strax under medel, men när det handlar om delfrågan att argumentera för miljövänlig bil är Saabhandlarna bäst i landet. Det är ganska logiskt, Saabhandlarna har haft gott om etanolbilar att erbjuda, 9-3 eller 9-5 Biopower samt alternativ med lågförbrukande dieselmotorer.

– Här har vi också kunnat komma med extra försäljningsargument eftersom vår Biopower också ger 30 hästkrafter mer effekt, säger Sverigechefen Patrik Riese.

Hos Ford är också tillgången på miljöbilar stor, vilket naturligtvis underlättar.

Det kan tyckas vara enkelt att argumentera för miljövänlig bil när modellprogrammet innehåller bilar som är miljöklassade enligt den svenska definitionen, men den stora skickligheten har bestått i att föra fram ett miljöbudskap utan argument som miljöbilspremier eller som i Stockholm före årsskiftet - befrielse från trängselskatt.

Det har bland annat både Mercedes och BMW lyckats väl med. Hemligheten är tekniken med de energieffektiva motorerna, där förbrukningen har sänkts, men inte på bekostnad av lägre effekt.

– I Danmark har BMW lyckats så väl med den lanseringen att kunderna uppfattade BMW-säljarna som de allra främsta att föra fram miljöbudskapet, säger Dorte Völund Philipson, konsulent hos Loyalty Group International – researchföretaget som ligger bakom bearbetningen av AutoIndex.

Suzuki faller stort

I återförsäljarenkäten får svenska folket svara på hur de upplevt sina återförsäljare. Ett tiotal frågor med fokus på kundbemötande ligger till grund för hur rankingen mellan de olika märkena blir. I årets redovisning har vi enbart tagit med de åsikter som kommer från de ägare som har bilar som är upp till fyra år gamla. Här har ägarna haft återkommande och färska kontakter med sina återförsäljare.

Det stora fallet står Suzuki för, inte så märkligt med tanke på att den japanska tillverkaren i fjol bytte generalagent och under ett par månader förra sommaren inte ens hade bilar att sälja.

Kraftigt förbättrade resultat jämfört med resultaten från i fjol visar framför allt Nissan, Mazda och Audi.    F

Mer läsning

Annons