Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mötet mellan lärare och elev avgörande

Beskrivningen av vad så kallade förstelärare ska göra under tre års tid talar sitt tydliga maktspråk.

Annons

Lärande- och kulturförvaltningen har som mål enligt inlägget den 10 mars att påtvinga fullt behöriga lärare modellen "flipped classroom" eller på svenska "det omvända klassrummet", en metod som är mycket omdiskuterad och någon enighet om denna metods överlägsenhet över alla andra finns inte.

Under tidernas lopp har den svenska skolan utsatts för ett otal oprövade experiment som bara förvirrat, till exempel det olycksaliga matematikexperimentet Hej matematik! som effektivt lyckades förstöra föräldrarnas möjligheter att hjälpa sina barn med matten. Nu är det meningen att ytterligare en hittills tämligen oprövad metod ska införas, som till större delen bygger på digitala hjälpmedel. Har man tänkt på de föräldrar/vårdnadshavare som helt enkelt inte har råd att utrusta sina adepter med det allra senaste inom datavärlden?

Att de som bestämmer inom skolans hierarki, från de lokala pamparna upp till ministernivå, inte kan eller vill förstå att det är mötet mellan läraren och eleven som är avgörande för den enskilde elevens framgång i sina studier. Metoden som läraren använder sig av måste avgöras av de människor som han/hon möter i klassrummen, inte av någon tillfälligt uppdykande modern undergörande undervisningsmetod. Läraren är den som bäst kan bedöma vad som gagnar hans/hennes grupp i skolsituationen, inte någon kommunal lärande- och kulturnämnd.

Till syvende och sist beror framgången i klassrummen inte på metod utan på att de skickligaste, de handplockade, superlärarna till 100 procent stannar bland sina elever i klassrummen och inte att dessa ersätts av vikarier. Detta borde vara fullkomligt självklart. Hur kan man ytterligare en gång inom den svenska skolan komma på något så totalt utflippat?

För övrigt är det ingen som missunnar superlärarna några tusen till i månaden. Med nuvarande löneläge är det inte att undra på att det inte går att stoppa flykten från läraryrket. Där borde den viktigaste insatsen göras men då kostar det pengar och då är intresset inte så stort längre.

BOK

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel