Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Möte om tågstoppet i Norralatunneln

Nästa torsdag inleder Trafikverket sin utredning om tågstoppet i Norralatunneln. Räddningschefen Torbjörn Wannqvist är inbjuden för att berätta om insatserna som gjordes.

Enligt räddningstjänsten i Söderhamn var tågstoppet en mycket allvarlig händelse som kunde ha slutet väldigt illa.

Det var söndagen den 11 augusti som SJ:s snabbtåg mot Sundsvall blev stående i Norralatunneln i drygt fyra timmar med 200 passagerare ombord.

Just den dagen drabbades Söderhamn av århundradets skyfall. Lokalt kom det närmare 170 millimeter regn under ett dygn.

Men i tunnlar brukar det inte märkas att det regnar. Så när lokföraren möttes av forsande vatten därinne i nödbromsade han.

– Det var som en scen tagen ur filmen Independence Day, sa lokföraren till Sundsvalls Tidning.

Vattnet som forsade in drog även med sig bråte som hamnade i vägen för tåget.

– Det var helt omöjligt att åka framåt. Plankor, lådor och till och med stora bitar av asfalt låg i vägen. Jag öppnade dörren fram till förarhytten för att visa passagerarna hur det såg ut, sa lokföraren.

Men det kom inga larm till räddningstjänsten.

– I stället fick vi ett telefonsamtal från Trafikverket som informerade oss om situationen och förberedde oss på att eventuellt evakuera tåget, säger Per Andersson, räddningsledare.

Det gick inte att ta sig in i den mellersta räddningstunneln, för där forsade vattnet fram med all bråte.

– Vi fick ta oss in genom den södra räddningstunneln, och en man fick i uppgift att vada fram till tåget för att ta reda på om någon i tåget var skadad. Vattnet gick ungefär till stövelskaften och stod några decimeter ovanför rälsen, säger Per Andersson.

Han pratar inte om Independence Day eller någon tsunami. Och han har svårt att bedöma hur nära en katastrof det var.

– Jag har inte de kunskaperna. Men hade det legat bråte på spåret är det möjligt att tåget hade kunnat spåra ur och då hade vi stått inför en mycket otäck och svårhanterlig olycka, säger han.

För räddningstunneln gick inte att använda, och de enda fordon som var möjliga i tunneln under den tidpunkten var bandvagnar.

– Bara att hämta bandvagnar tar tid. Och att få ut 200 passagerare är ingen lätt uppgift. Skulle de dessutom vara skadade hade läget varit mycket allvarligt.

Men så illa blev det inte.

– De hade värme och lyse i tåget, så det gick ju bra. Men lokföraren var så skärrad att han knappt kunde backa tåget tillbaka, trots att en spårtraktor hade röjt vägen.

• Vad tror du händer nu?

– Trafikverket kommer att göra en haveriutredning och de blir tvungna att upprätta en åtgärdsplan. Att den egna räddningstunneln orsakar en incident som denna är inte acceptabelt. Inte ens när det kommer ett extremt skyfall. För blir det som många säger ska vi få ett mer extremt väder och fler skyfall, säger Per Andersson.

Torbjörn Wannqvist ryckte in på brandstationen i Söderhamn under söndagen. Och det är han som har inbjudits av Trafikverket till mötet nu på torsdag.

– Vi ska prata om Norralatunneln hela dagen och vi förväntar oss att man redovisar hur man kan förebygga sådana här händelser, säger han.