Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Moderaterna skyller allt på regeringen – till och med vädret

Moderaterna skyller alltid på regeringen när det är eländes elände, till och med vädret (Insänt 18/1).

Annons

Där anklagar man infrastrukturministern för dålig insikt i vinterväghållningen. Det mesta om vinterväghållning handlar om H2O. H2O (vatten-molekylen) kan förekomma i alla möjliga former, och det har det gjort denna vinter.

Trafikverket går ut med en anbudsförfrågan på drift och underhåll på driftområde. I förfrågan finns uppgifter, krav, mängdförteckningar, åtgärdstider, etcetera. Oftast är alla fakta empiriska värden. Tänk om det som hände i Gävle i början av december 1998 skulle vara norm.

Det är alltid beställaren (TRV) som sätter kraven. Driftsentreprenören har fått kontraktet på lägsta pris på lämnad offert enligt ställda krav. Om driftsentreprenören inte uppfyller sitt kontraktsenliga åtagande ska denne ha straff i enlighet vad som står i kontraktet.

Vintern 1963-64 började jag som praktikant hos vägförvaltningen i Delsbo. På den tiden fanns det vägstationer i Delsbo, Ljusdal (med filial i Los), Forsa och Gnarp (med filial i Hassela). Det var två vägmästare och ett tiotal kollektivanställda på varje station. Varje station hade minst en hyvel och ett flertal bilar och traktorer samt inlejda åkare. Man hade hyvlar för att det fanns grusvägar. Dessa var också utomordentliga snöröjare. I dag, i driftområde Hudiksvall, har man en vägstation med två vägmästare, fyra–fem kollektivanställda och resten är inlejda maskinentreprenörer. Detta inom samma område som nämnda fyra tillsammans. Grusvägarna är nästan borta. För att få bort is på vägarna så är det hyvling eller salt som gäller. Det är bara E4 och RV 83–84 som är saltvägar. Driftområde Hudiksvall har över 100 mil väg.

Som upplysning kan nämnas att det var under Carl Bildts regering i början av 1990-talet som produktionsverksamheten skulle utsättas för full konkurrens. Samtliga nyinvesteringar skulle från och med år 1994 upphandlas i konkurrens. Drift- och underhållsverksamheten skulle till 50 procent upphandlas i konkurrens från år 1994. I dag är det 100 procent.

Det som händer i nuet är avtal eller kontrakt. Politik blir det vid nästa upphandling. Är regering och riksdag beredd att ge trafikverket order om att höja kraven för vinterväghållning i allmänhet och därmed få ökade kostnader? Är vi beredd att gå tillbaka till tiden före 1994?

Sune Forslund

Gammelsträng

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel