Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mobiler har ändrat vårt handlande

Smarta mobiler har förändrat våra köpvanor och förändringarna väntas bli allt större. Det leder till större makt hos köparen och en hårdare konkurrens.

Annons

De tidigare teorierna om hur det går till när vi handlar, köpeprocessen, har nu ställts på ända. Exempel på det redovisas i en rapport som HUI Research har tagit fram på uppdrag av Visma.

Där konstaterar man att beslutet att handla inte längre har en början eller slut, utan är ständigt pågående. En blivande kund kan till exempel få inspiration i morgontidningen, titta på varan i en butik under lunchen, jämföra priserna i mobilen, beställa varan vid datorn på kvällen och sedan få den levererad till hemmet.

I rapporten slår man fast att mobil shopping kommer att vara ett faktum inom fem år, då man också betalar med mobilen.

Ett exempel i tiden är att man inlett försök med mobil betalning i en av Icas livsmedelsaffärer i Sundbyberg utanför Stockholm. Där ska kunderna kunna betala via kedjans app. Fler butiker beräknas få den tjänsten under andra kvartalet nästa år. Ett annat exempel är Axfood, som slutit avtal om införande av mobil betalning. Avtalet innebär att man kan handla med en speciell app i Hemköps, Willys och Prisextras butiker. Även Coop är på gång med en lösning under våren.

Men trots att nästan två tredjedelar av befolkningen har en smartphone är det fortfarande en liten andel som använder den när de handlar. Det beror inte på motvilja. Orsaken är i stället att det saknas enkla och mobilvänliga lösningar.

Stora kostnader och bristande kunskaper är anledningar till att många butiksägare tvekar till att skaffa sådana lösningar, som mobilanpassade webbplatser, appar, självskanning för smartphone och mobilbetalningar.

Butiksägare tycker också att kunderna ligger före dem i användningen av mobilen, men att köparna samtligt inte vet hur de vill handla med den.

För konsumenten är det viktigt att det går smidigt, hur och var är mindre avgörande.

Rapporten konstaterar att användningen ännu är i sin linda. I dag används mobilen mest till att kontakta kundservice, ta emot erbjudanden eller jämföra priser, men mobilens möjligheter är många. Hindren ligger i att man upplever skärmen som för liten, att det är svårt att se bilder och att tangentbordet är för litet.

Redan i dag har 43 procent av konsumenterna någon gång scannat en OCR-kod eller streckkod med mobilen.

Som väntat är det framför allt ungdomar som inspireras till köp via sin smartphone. 63 procent i åldern 16–20 år använder den till att få inspiration att handla. I gruppen 51–60 år har siffran sjunkit till 23 procent, men det är ändå 13 procent i gruppen över 71 år använder sin mobil till att få inspiration till köp.