Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer näring till turistnäringen

/
  • Personalen på Hälsingland Turism: Ylva Olofsson, projektledare, Katarina Ceder Bång processledare, Tomas Söderkvist projektledare för webbokning, och Maria Owén marknadsansvarig.

Turistnäringen är en tillväxtbransch i Hälsingland, men den behöver utvecklas.
– Man måste se turistnäringen precis som andra näringar – utifrån affärsnyttan och lönsamhet, säger Katarina Ceder Bång, processledare på Hälsingland Turism.

Annons

Hälsingland Turism är en opolitisk medlemsorganisation, en ekonomisk förening som ägs av företagen i turistnäringen. En av uppgifterna är att marknadsföra Hälsingland som turistmål. I våras tog Hälsinglands sex kommuner beslutet att ge ett treårigt verksamhetsbidrag till föreningen.

– Det visar att de har förtroende för oss och att de förstår att det här är en tillväxtbransch, säger Katarina Ceder Bång.

Nu kommer Katarina och hennes kollegor att kavla upp ärmarna och ta tag i flera arbetsområden. Tillgängligheten är en viktig del i arbetet med att utveckla turismen i Hälsingland, affärs- och produktutveckling hos de 235 medlemsföretagen är andra angelägna områden.

I början av juli tog man ett stort steg då det blev möjligt att boka boende direkt på Hälsingland Turisms hemsida. Utan någon större marknadsföring har redan över hundra bokningar gjorts, och fler är förstås att vänta, särskilt när utbudet breddas med aktiviteter och färdiga paket. Hemsidan har i dag 1 000 besök om dagen under högsäsong, en ökning med 30 till 40 procent jämfört med i fjol. Besökarna på sidan stannar också kvar längre än tidigare.

– Vi måste var bokningsbara på nätet, 75 procent av alla som bokar boende och annat bokar via nätet, säger Maria Owén som är marknadsansvarig på Hälsingland Turism.

År 2006 omsatte turistnäringen 1,4 miljarder kronor i Hälsingland (Siffrorna för 2008 kommer inom kort, men man vet redan nu att omsättningen har ökat), då räknar man inte bara omsättningen hos de rena turismföretagen utan även inom andra branscher, dagligvaruhandel och transporter till exempel. Turismen skapar tusen årsarbeten i Hälsingland.

Hälsingland Turism har ansökt om näringsutvecklingsbidrag hos Tillväxtverket och Region Gävleborg, beslut fattas i december. Kommer pengarna har man som mål att under de närmaste tre åren ha nära kontakt med 100 av medlemsföretagen och stötta dem i affärsmannaskap och kvalitetsutveckling. Redan under hösten genomförs en seminarieserie där värdskapet står i fokus.

Men ska branschen utvecklas och öka anser Katarina Ceder Bång att det måste bli slut på att behandla turistnäringen som något vid sidan av det vanliga näringslivet.

– Det behövs ett nära samarbete mellan dem som har ansvar för turismutveckling och näringslivsutvecklingen generellt. Turismen som bransch behöver lika stor plats som andra näringar i det offentliga utvecklingsarbetet. I framtiden hoppas jag också att utbytet mellan turismföretag och till exempel exportindustrin ska vara en självklarhet.

– Jag kan tänka mig att tillverkningsföretagen vänder sig till turistnäringen när de har kunder på besök, eller att de bjuder med oss från Hälsingland Turism när de åker utomlands på mässor för att sälja sina produkter.

Mer läsning

Annons