Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mer kan göras i trafiken

Begränsa hastigheten till 50 kilometer i timmen genom Njutånger och fram till Iggesund, föreslår föräldraföreningen Hem och skola i Njutånger. Motivet är att skydda barnen under skolfärd till/från Iggesund, nu när Njutångers årskurser sju, åtta och nio, tvingas pendla.

Annons

Men mycket mer kan göras för trafiksäkerheten genom Njutånger, som är av högre dignitet än hastighetsbegränsningar. Begränsad hastighet skapar både köbildningar och försvårar av- och påfarter, vilket i sig själv ökar trafikfaran.

Den mest bisarra konstigheten är att gång och cykelväg byggts från Iggesund, E4, fram till norra infarten i Njutånger, men där slutar den.

Njutångers två centrala vägar, nuvarande E4 och den tidigare riksväg 13, Njutångersvägen genom hela samhället saknar gång- och cykelvägar. Varför? Är det meningen att Njutångersborna skall ta sin cyklar i famnen, gående i vägdiket fram till norra utfarten och därefter kunna cykla till Iggesund?

För att öka trafiksäkerheten i Njutånger så gäller byalagets krav nu som tidigare.

Gång- och cykeltunnel på Backa. Gång-, cykel- och biltunnel under Ostkustbanan vid Folkets hus.

Gång- och cykelväg från norra infarten längs med hela nuvarande E4 fram till Skarplycka och idrottsplatsen, samt givetvis gång- och cykelväg hela Njutångersvägen från Backakorsningen till norra utfarten mot Iggesund.

Ovan nämnt är bara ett minimikrav.

Sören Molander

Njutångers byalag

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel