Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mekare hotas bli olagliga

Tusentals svenska bilfantaster riskerar att bryta mot lagen.

Annons

I ett försök att komma till rätta med det växande problemet med oseriösa aktörer i bilskrotningsbranschen har Naturvårdsverket lämnat ett förslag till regeringen om ett skärpt regelverk. I förslaget ingår att endast auktoriserade bilskrotar ska få ta emot bilar och att det ska bli straffbart att "obehörigen ta emot uttjänta bilar". Vad som definieras som en uttjänt bil är dock oklart. Detta, tillsammans med ett förslag om att bilar som inte varit påställda och besiktigade under de senaste två åren ska skrotas, upprör nu många veteranbilsägare som oroar sig för att deras hobby snart blir olaglig.

Naturvårdsverkets föreslag om skärpta regler för hantering av skrotbilar kommer nu att ses över av regeringen. Hittills har över 7 000 personer skrivit på Motorhistoriska Riksförbundets protestlista i ett försök att stoppa lagförslaget.

Henrik Hildebrand, vice ordförande för föreningen Roadrunners Ljusdal, kallar Naturvårdsverkets rapport "ogenomtänkt".

– När man är klar med bilarna så tar man dem till skroten ändå. De hamnar där förr eller senare, säger Henrik Hildebrand som menar att lagstiftare ofta förbiser hur stark bilkulturen är i Sverige.

Hans Wrådhe, chef för sektionen för avfall och kemikalier på Naturvårdsverket, menar att rapporten missuppfattats.

– Har man skrotbilar i trädgården så är det ett problem, men är det mer en hobby att man håller på med veteranbilar så är det en annan sak, säger Hans Wrådhe.