Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Medlemskap nytt knep för säljare

Nytt företag raggar medlemmar för byte av el- och telebolag. Metoderna är inte rumsrena, tycker konsumentvägledare.

Annons

Efter en månad i Thailand möttes Roland Sällström av beskedet att han bytt el- och teleleverantör.

Enligt det nya företaget Sverigespar hade Roland blivit medlem och därmed godkänt att Sverigespar säger upp hans båda befintliga avtal. Affärsidén är att förmedla nya avtal mellan medlemmen och något el- eller telebolag.

Att de nya avtalen var sämre bekymrade inte Sverigespar. Roland Sällström däremot blev riktigt arg.

– Jag blev elak förstås, jag har ju aldrig beställt något.

Han kontaktade Sverigespar, men där möttes han bara av nonchalans, säger han.

– Det var inget att snacka om, det finns på ljudfil sa säljaren, berättar Roland.

Han lovades en kopia på filen några dagar senare, men den kom aldrig. När filen trots påstötningar ändå inte dök upp kontaktade han kommunens konsumentvägledare.

Rolands ärende är det andra på kort tid som Gunilla Hallberg på Konsument Hälsingland har tvingats hantera. Inte heller i det första ärendet lyckades Sverigespar visa upp någon ljudfil. När hon ringde Sverigespar för att stöta på om Rolands ljudfil fick hon veta att den var "trasig".

– Finns ingen fil, finns heller inget avtal, säger Gunilla Hallberg. Och kommer det en faktura ska den skickas tillbaka med ett bestridande.

Extra lurigt blir det då Sverigespar och de el- och telebolag som ska leverera tjänsterna kan bolla kunden mellan sig och skylla på varandra.

– Det här är inte riktigt rumsrent, och förfärligt luddigt, säger Gunilla Hallberg, som kallar hela upplägget för en salig soppa, och rekommenderar att helt enkelt lägga på luren.

Förutom att konsumenter luras in i något de inte beställt, tycker hon att det är särskilt allvarligt att företagen tillåts avbryta befintliga avtal. Det kan göras utan att de behöver uppvisa någon som helst bekräftelse från kunden.

Gunilla Hallberg har kontaktat Konsumenternas tv-, tele- och internetbyrå angående Sverigespar och de har lovat ta upp frågan till diskussion. Regeringen har också tillsatt en utredning om stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning.

Roland Sällström har alltid varit lite om sig och kring sig, säger han, när det kommer till ekonomi och han har alltid haft förmånliga abonnemang. Även om han nu fått tillbaka sina egna leverantörer kommer han inte att få tillbaka de fasta och förmånliga villkor han tidigare hade. Dessutom har trasslet kostat honom tid och kraft.

Men mest arg blir han över att det i huvudsak är äldre personer som drabbas av säljmetoderna.

– Hur många äldre och funktionshindrade är det inte som drabbas. Folk som inte har någon som kan hjälpa och som plötsligt står där med dubbla fakturor.

På Sverigespar vill ingen prata om kritiken. Istället uppmanas vi att skicka ett mejl. Mannen på Sverigespar säger sig inte heller ha namnet på kontorschefen innan han bryter samtalet.