Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV+TEXT: Nya fel upptäckta på Sundsvallsbron – påverkar trafiken

/

Nya fel har hittats på Sundsvallsbron.
Delar av kantbalken i norra körfältet har börjat rosta och måste åtgärdas nästa sommar.
– Det har varit för många fel så här långt, säger Magnus Lundberg, projektchef.

Annons

För snart ett år sedan stod Sundsvallsbron färdig att tas i bruk, men under det knappa året har en rad fel upptäckts.

Det har rört sig om bland annat rostangrepp mot brostöden, sprickor i betongen och i augusti föll ett 30 ton tungt sidostöd och krossade en bil.

Men det tar inte slut där.

Nu har skador upptäckts på delar av kantbalken, den stålbalk som ligger i anslutning till vägbanan, i norra körfältet.

– Kantbalkarna är av stål och målade med flera lager av färg. Nu har det blivit skador på dem som måste åtgärdas, annars kommer de att börja rosta, säger Magnus Lundberg.

Vad har den för funktion?

– Kantbalken är avgränsningen av körbanorna ut mot sidorna på bron som ska hålla regnvatten inne på brobanan, för att via brunnar och ledningar renas innan det släpps ut.

Hur känns det här?

– Det är synd och tråkigt, men samtidigt är det inget skattebetalarna behöver stå för. Det är entreprenörens ansvar att leverera en produkt som klarar av klimat och normal väghållning. På den här punkten var det inte tillräckligt bra och då får de in och åtgärda detta.

Men hur det ska ske är inte klart.

– Vi funderar på olika lösningar. Man kan sätta till exempel en skyddsplåt eller en typ av epoxy-massa som skyddar den bättre, säger Magnus Lundberg.

Det innebär att det kommer att vara trafikstörningar under stora delar av nästa sommar.

– Vi kommer att få stänga av en körbana i etapper. Det kan röra sig om begräsningar till ett körfält på några hundra meter åt gången tills att arbetet är klart, säger Magnus Lundberg.

Läs också: Stålet gör Sundsvallsbron till en halkfälla

Det har även påträffats färgsprickor på ovansidan av samma balk. Det felet har även upptäckts på motsvarande balk på andra sidan körbanan.

– Redan vid slutbesiktningen noterades det sprickor i ytfärgen. Det har man också tittat på och undersökt varför det uppstått. Det är inget akut att lösa eftersom det inte rostar, men det måste åtgärdas. Förhoppningsvis görs det nästa sommar, säger Magnus Lundberg.

Det har varit en del fel på Sundsvallsbron och byggnationen. Hur ser ni på det?

– Det är trist, men inte ovanligt. Det har inte varit så lätt heller då det är en tuff miljö som den här konstruktionen ska befinna sig i. Det handlar om kyla och värme om vartannat och saltsprut med mera. Man prövar lite nya lösningar på saker och ting vilket ingår i normalt förbättringsarbete. Ibland blir det inte bra och då får man göra ett omtag.

Mer läsning