Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smalare körfält, färre filer och sänkt hastighet – så förändras gamla E4 genom Sundsvall

/

En sänkning av hastigheten genom stan, smalare körfält och en av de gamla motorvägsfilerna ska grävas bort.
Det är några av förslagen när gamla E4 genom Sundsvall ska bli stadsgata.
– Målsättningen med ombyggnaden är att vi ska förbättra luftmiljön i Sundsvall, säger Bengt-Erik Eriksson, projektledare.

Annons

Nu börjar arbetet på allvar med att göra om väg 562 genom Sundsvall från järnvägsstationen till trafikplats Skönsberg. Trafikverket ansvarar för ombyggnationen och när den nya vägen är klar övergår den i kommunal regi.

Läs även: Ny betalmodell införs på Sundsvallsbron – dags för autogiro

Processen går nu in i ett nytt skede då ett samrådsunderlag skickats ut och i vår fortsätter samrådsprocessen. Först därefter ska den slutgiltiga vägplanen fastställas.

– Vår förhoppning är att allt är klart så vi kan börja bygga i juni 2017. Förhoppningen är sedan att det ska vara klart årsskiftet 2018 och 2019, säger Eriksson.

Se även: Här skrivs historia – bron har öppnats

Läs även: Målet är 8 000 färre fordon per dygn

Det kommer att bli förändringar.

► Smalare körfält. Tidigare har en minskning av antal körfält diskuterats. Nu är ambitionen att smalna av vägbanorna från Köpmangatan förbi kasinot strax efter gångbron.

– Vägen är anpassad för E4-trafik och därför kommer vi att göra den smalare. Hur det blir med antal körfält måste projekteringen och trafikmätningarna få visa, säger Bengt-Erik Eriksson.

► Sänkt hastighet. På en del av sträckan föreslås hastigheten sänkas från 50 km/h till 40.

► Ny anslutningsväg. I norra körfältet är planen att skapa en anslutning till Inre hamnen via nya Hamngatan.

► Skepparplatsen. Här finns tankar att flytta korsningen en bit i västlig riktning för att skapa mer yta till Norra kajens etablering.

– MittSverigevatten ska etablera en ventilkammare där den nuvarande korsningen står. Norra kajens grönområde kommer också att breda ut sig åt det här hållet, säger Eriksson.

► Motorvägsfil tas bort. Den norra motorvägsfilen har varit stängd sedan Sundsvallsbron öppnade i december. Den kommer nu att försvinna helt.

– Den grävs bort och marken får kommunen ta hand om.

► Ny rondell. På sträckan Skepparplatsen-Skönsberg ska en rondell placeras som ska ansluta mot Norra kajen. En anslutningsväg skapas även mot Heffnerslänken.

► Tivolibron. Kommer inte att bytas ut utan ska renoveras. Bron beräknas ha en livslängd kvar på 20-30 år.

– De här förändringarna gör vi inte för att försvåra för bilisterna. Vägen ska dimensioneras om från att vara en Europaväg till stadsgata och den ska integreras med staden på ett bättre sätt. Dessutom ska luftmiljön bli bättre, säger Eriksson.

Den nya vägen ska även i framtiden fungera som en omledningsväg i fall Sundsvallsbron är stängd.

– Vid de tillfällena kommer det att bli köer. Men inget exceptionellt och trafikljusen kommer då att ställas om när det blir en omledning.

Så du tror inte på några långa köer?

– Nej, enligt de filmer vi har så är det inga köer och därför gör vi trafikmätningar som visar att vägen klarar av ett visst antal fordon.

Läs mer om Sundsvallsbron här.

Mer läsning