Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färdriktningen klar – två körfält försvinner på gamla E4 genom Sundsvall

/
  • Planerna för gamla E4 innefattar färre körfält.
  • Gunilla Molin (M) tycker att frågan om två körfält i varje riktning borde ha utretts innan beslutet.

Politikerna i Sundsvall har sagt ja till förändringarna på gamla E4 genom Sundsvall.
Det innebär bland annat en minskning av körfält.
Oppositionen är kritisk till beslutet.
– Frågan om två körfält borde utredas, säger Gunilla Molin (M).

Annons

TV+TEXT: Så förändras gamla E4 genom Sundsvall

Vi har i omgångar berättat om de förändringar som planeras när gamla E4 genom Sundsvall ska bli stadsgata 2017.

Det har handlat om bland annat färre körfält på delar av sträckan, att den tidigare motorvägsfilen ska grävas bort, gångtunnlar ska tas bort och cirkulationsplatser ska byggas.

Nu har politikerna i stadsbyggnadsnämnden tagit ställning och majoriteten är för den "principutformning" som tjänstemännen tagit fram.

– Våra tjänstemän har gjort ett omfattande arbete och tagit fram det förslag de tycker är bäst. Det passar bra för majoriteten. Inget är ännu hugget i sten utan fler samråd ska göras innan beslut tas i fullmäktige, men det här är vår viljeinriktning, säger Anders Hedenius, stadsbyggnadsnämndens ordförande.

I principutformningen slås det fast att det ska vara ett körfält i varje riktning på delar av sträckan.

– Där kommer vi inte att ändra oss. Ska staden kunna växa ner mot hamnen så krävs det en avsmalning av barriären och då försvinner två körfält. De beräkningar som gjorts visar att det är tillräcklig kapacitet även med två körfällt, säger Anders Hedenius.

Från oppositionens sida kommer nu kritik mot det fattade beslutet.

– Det förslag som nämnden tog handlade om en fil och det motsätter vi oss inte, men vi hade gärna velat se ett förslag på två filer också. Nu vill vi se en vidgad utredning om vad det skulle innebära på sträckan, säger Gunilla Molin.

Räcker det inte med en fil genom Sundsvall?

– Det kan jag inte säga eftersom jag inte vet. Vi har ju bara ett förslag att ta ställning till. Hade vi haft två förslag hade det varit lättare att svara på frågan.

I den kritik som har framkommit från bland annat Motormännen finns det en oro för att köerna ska bli långa. Den delas av Gunilla Molin.

– Ja, vi har ingen annan information att jämföra med. Man pratar i hypoteser, man har en uppfattning och en upplevelse om hur det ser ut. Men inget är säkerställt om att fordon ska ta en annan väg eller folk ska börja cykla eller gå. Dessutom finns det en oro angående köbildning från medborgarna, säger hon.

Läs också: Målet: 8 000 färre fordon per dygn

Anders Hedenius tycker inte att det behöver göras en utredning till.

– Nej, jag delar inte oppositionens uppfattning. Tjänstemännen har redan gjort utredningar och kommit fram till att det här är en bättre lösning, detta för att på bästa sätt hålla ihop stadsdelarna och samtidigt ge utrymme för trafiken, säger han.

Hur tänker du när det gäller oron om köbildning?

– Vi är så säker man kan vara på att det inte ska behöva bli köbildningar när vägsträckan är ombyggd och klar. Det har gjorts ett stort utredningsarbete bl.a. i form av omfattande trafikräkningar, data simuleringar med mängder av olika trafikflödesalternativ och andra reseberäkningar som visar att så inte blir fallet.

Läs också: Ny betalmodell införs på Sundsvallsbron – dags för autogiro

Mer läsning