Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En skakande känsla inne i Sundsvallsbron

/
  • Dörren in till Sundsvallsbron.
  • – Det känns mycket längre att gå inne i bron än att gå uppe på brobanan, säger John Löfgren på Trafikverket.
  • Fjärrvärmeledningarna ska tätas.

Inte ens en decimeter skiljer oss från långtradartrafiken som dundrar förbi på E4 ovanför oss när vi vandrar inuti Sundsvallsbron.
Det dånar och skakar i brolådan.

Annons

– Det är fjorton millimeter stål och på det åtta centimeter asfalt, berättar John Löfgren, arbetsmiljöspecialist på Trafikverket.

Det som gör att den ändå håller så bra är förstyvningar av v-formad plåt som går under vägbanan och gör att den blir stadig.

För att ta oss upp i innandömet går vi in genom den dörr som befinner sig där broelementet rasade ner i augusti. Sedan krävs det klättring uppför en hög trapp för att komma in i det 1 400 meter långa brospannet, en jättelik, avlång stållåda som väger 25 000 ton.

Inne i bron är det ganska låg takhöjd så det gäller att ducka när man går på gångbron, men längre in mot mitten är det högre och smalare.

På sidan av gången går fjärrvärmeledningarna som snart ska förse södra sidan av Sundsvall med värme.

– Ledningarna ska tätas och det är nog en månad kvar innan arbetet är klart, säger John Löfgren.

Det finns även avfuktningsanläggningar som ska hålla innanmätet torrt för att undvika rostbildning. Där går också kablar för el och fiber. Elkablarna är för belysningen inne i bron och till belysningen av bropelarna. Miljön känns industriell.

– Det känns mycket längre att gå inne i bron än att gå uppe på brobanan.

Gångbanan i mitten av brolådan ska göra det möjligt för till exempel Trafikverkets personal att genomföra årliga inspektioner och att underhålla bron.

Många Sundsvallsbor har vandrat på bron över Sundsvallsfjärden och intresset för att få göra vandringen inne i bro är nästan lika stort.

– Jag får minst två, tre samtal i veckan om förfrågningar att få komma på besök inuti bron, men det går inte av säkerhetsskäl, säger John Löfgren.

Mer läsning