Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med olika karaktär

/

Lördagen 7 maj hade Söderhamns tre konstgallerier vernissage på var sin utställning i samband med premiären av tävlingen Konstruset. Samarbetet mellan Söderhamns tre privata konstgallerier Galleri Adular, Galleri Glas & Ram samt Galleri Tvärgränd och Söderhamns konstförening visar verkligen vilken gallerität stad Söderhamn blivit.

Annons

På Kvarnen visar Söderhamns konstförening Eva Marklunds utställning, som också ingår i Konstruset. De tre galleristerna visar var sin utställning med helt olika karaktär.

Galleri Adular har valt att visa godbitar från samtliga utställningar de haft under det dryga år galleriet funnits, med verk av nio konstnärer från Söderhamn till London. Det kan inte hjälpas att Ann Caroline Breigs stora färgrika arbeten dominerar den lilla lokalen. Hennes nygjorda olja Det blåser på månen, efter engelsmannen Eric Linklaters fantasifulla barnbok från 1944, är full av livskraft och sagor. I himmelssängen Paulun vilar den frodiga kvinnan, som en del av allt livgivande på jorden.

Övriga delen av utställningen är mer sparsmakad, som Mats Jonssons fågeltavlor och framlidne Bengt Forsgrens akvareller.

På Galleri Tvärgränd passar man på att fira ettårsjubileum med Bjuråkerskonstnären Thorvald Söderblom. Det är en omfattande utställning, totalt 48 verk, så har också galleriet flera utrymmen att hänga i. Medan vingarna är och bär, kallar Thorvald Söderblom sin utställning. Den är väl inte retrospektiv, men innehåller verk från de senaste tjugo åren.

De större oljorna från 1990-talet är samlade i största rummet och domineras av stora stenblock kring en symbolisk sjö. Där pågår en ständig kamp för livet.

Söderblom arbetar i olika tekniker, olja, akvarell, skulptur. Mest fastnar jag för akvarellerna gjorda under de allra sista åren. I flödande färger, som musiken, berättar han om glädjen i jazzen. Eller om sina drömmar om evig semester på en badort med anor och grönska, i Carpe Diem. Inför denna utställning hade han positiva och glada förväntningar, det ser man i den humoristiska akvarellen Vernissage 2, från 2011. I ljusa färger skildras hur konstnären själv tar emot både positiva och mer tveksamma besökare, allt medan hans fantasifigurer, alla nakna, snurrar runt i lokalen.

Galleri Glas & Ram har det senaste året börjat med separatutställningar. Denna gång visas hela 61 verk av konstnären Åke Ahlberg från Bro i Uppland. För att kunna exponera så många verk har inte väggarna räck till utan tavlorna radas dessutom upp längs golvet, vilket verkligen förstärker känslan av den kommersiella sidan av galleriverksamheten.

Åke Ahlberg har varit konstnärligt verksam sedan utbildningen på Konstfack på 1960-talet. Att han vet hur en akvarell ska målas rent tekniskt råder ingen tvekan om. Nu använder han den tekniken för att skapa grundelement till de bilder han sedan bearbetar i datorn, för att slutligen skriva ut på akvarellpapper. Upplagan verkar satt till 150 och varje utskrift får ett eget nummer.

Jag förstår att man kan sälja mer på det viset. Men just akvarelltekniken bygger på omedelbarheten, vattenflödet, att bilden byggs upp från papperets vita mot mörkare nyanser. Allt detta laddas bilden med, och går enligt mitt tycke förlorat vid en datorbearbetning.

Flera av hans andra bilder är collage med foton av kända personer som exempelvis Marilyn Monroe, Greta Garbo och August Strindberg som grund. Ahlberg gör själva kompositionen i datorn för att sedan skriva ut den på målarduk, plexiglas eller plåt. I sista skedet lägger han på färg eller bladguld för hand på duken, resultatet blir en blandteknik.

Mer läsning

Annons