Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med glasögon mot filmpiraterna

/
  • Framtiden? Publik i 3D-glasögon under en livesändning av en match i amerikansk fotboll i januari. Optimisterna tror att designade 3D-glasögon blir en framtida modetrend.
  • Jeffrey Katzenberg, mogul på filmbolaget Dreamworks, tror att 3D-filmen helt kommer att ta över biomarknaden.
  • Konsertfilmen

3D-filmer är branschens senaste vapen mot nätpirater och biografdöd. Biojätten SF:s mål är att öppna en 3D-biograf i varje svensk stad.

Annons

Det har skett tre revolutioner sedan filmen uppfanns. Den första är ljudet. Den andra färgen. Den tredje 3D.
Det anser Jeffrey Katzenberg, chef för bolaget Dreamworks och en av de mäktigaste i Hollywood.
Någon kanske skrattar när de minns tidigare satsningar på 3D-film. På 1950-talet kom den första vågen, bland annat med rysare som "Skräcken i Svarta lagunen". På 1980-talet kom våg två, med "Huset som Gud glömde" och "Hajen" i 3D. Båda perioderna satte djupare avtryck i publikens skadeglädje än i filmhistorien.
Men två saker talar för att Katzenberg kan få rätt: den nya tekniken och piratkopieringen.

Borta är tiden då publiken satt i sladdriga pappersglasögon och blev sjösjuk av påfrestningarna på ögonen. Nu har tekniken förfinats till en mjukare upplevelse utan biverkningar.
Och glasögonen? Jo, de är fortfarande nödvändiga. Men Katzenberg ser, enligt The Times, inte problem utan möjligheter:
- Så fort de insett att glasögon är en viktig del av 3D-upplevelsen kommer glasögonföretagen vara de första att ta befälet, säger han och förutspår en massiv modetrend med 3D-bågar från Ray-Ban och Oakley.
- En dag kommer folk köpa sina egna filmglasögon som de tar med sig till bion, säger han till Time Magazine.
- Precis som folk har sin egen tennisracket.

Men det största argumentet för att 3D den här gången är här för att stanna är hotet från piratkopierarna. Med 3D-tekniken kanske äntligen filmbolagen hittat det motmedel de behöver för att locka publiken bort från fildelarsajterna och tillbaka till biosalongerna.
- Vi har inte sett tillräckligt många 3D-filmer för att säga om det är ett effektivt vapen mot piratkopieringen. Men tekniken har blivit riktigt bra, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio.
Och tilltron inom filmbranschen till den nya tekniken är mycket stor. Under de närmaste två åren kommer, enligt SF, ett trettiotal 3D-filmer släppas bara i USA. Tredimensionella "Monsters vs Aliens" är högaktuell på svenska biografer just nu, "Resan till jordens medelpunkt" hade premiär i början av mars och "Coraline och spegelns hemlighet" går upp i mitten av maj.

Bara Disney har 16 3D-filmer på gång de kommande åren, bland annat Pixarfilmerna "Upp", "Toy story" 1-3, och en ny version av "Skönheten och odjuret".
Dessutom är den omvittnat 3D-entusiastiske "Titanic"-regissören James Cameron fullt sysselsatt med sin "Avatar" medan Steven Spielberg/Peter Jacksons "Tintin"-filmer också kommer att släppas i tre dimensioner. Även George Lucas har känt vartåt vinden blåser och jobbar med 3D-versioner av sina "Star wars"-filmer.
I dag har biojätten SF nio 3D-utrustade svenska biografer, i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Umeå. Kostnaden för utrustningen är ungefär en miljon kronor. SF har lagt ett pålägg på 30 kronor på biljettpriset för 3D-filmer.
Företaget utvärderar just nu lönsamheten och planerar för tillfället inte att utrusta fler biografer.
- Men rimligen kommer det att behövas minst en 3D-biograf per stad i framtiden. Det är bara svårt att sia om när vi når dit, säger informationschefen Thomas Runfors.

Även filmdistributören Folkets hus och parker har en 3D-satsning på gång med utrustning i de tre stora städerna. Dessutom har de en turnerande projektor som tillsammans med en mobil duk kan visa 3D-film var som helst. I vintras var det premiär för konsertfilmen "U2 3D".
Och en stor marknad för framtida 3D-filmer ligger utanför spelfilmen.
- Det finns spännande naturfilmer från National Geographic, i USA har man sänt direktsända sportevenemang och man kan visa liknande konserter som i U2-filmen, också live. Livesändningar har sålt mycket bra i USA, säger Monica Törnblom på Folkets hus och parker.
- Framöver kommer vi att satsa på ett alternativt 3D-utbud, som olika evenemang och lite smalare filmer. Rent allmänt kan man säga att 3D är framtiden.


Erik Helmerson/TT Spektra

Mer läsning

Annons