Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Med fullt ställ i över 100 varv – nu drar 9-timmarsracet i gång: "Det gäller att hålla sig på banan"

På lördag är det återigen dags för uthållighetstävlingen 9-timmars på Helsinge motorstadion i Söderhamn. En motorsport där varken hästkrafter eller snabbast över mållinjen gäller. Här är det nio timmars sträckkörning och flest varv runt banan som gäller.

Annons

Fjolårets första långloppsrace på Flygstaden gav mersmak hos arrangörerna SMK Söderhamn. Till i år har en 2,1 kilometer lång bana plogats och medlemmarna har turats om att spola banan med vatten. Allt för att skapa de hala och perfekta förutsättningarna för en ny uthållighetstävling.

– I fjol kom vi två, bara fem sekunder efter vinnarna. Det är rätt så tajt ändå för att vara nio timmars körning, säger en revanschlysten tävlingsförare i 18-årige Joel Olsson.

Läs mer: De ska rejsa i nio timmar

Tidigt på lördag morgon kommer depån att fyllas av tio lag med minst fyra deltagare var. Deras uppgift är sedan att få tävlingsbilarna att hålla de över hundra varv som ska köras under följande nio timmar. Kanske inte den lättaste uppgiften då hårda snövallar och ett tufft tempo kan sätta stopp för de äldre bilmodellerna.

Läs mer: Nio timmars race på isbana

För även om motorsport ofta räknas som en dyr hobby är långloppstävlingarna raka motsatsen. Allt som krävs är en vanlig personbil, en låg anmälningsavgift och några lagkamrater att turas om med. Och tävlingen lockar så väl gammal som ung att roa sig varv efter varv efter varv.

– Uthållighetstävlingar är den perfekta grenen om man vill prova på motorsport, säger Joel Olsson.

Äntligen! Nu finns Helahälsingland som app. Ladda ner här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik