Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med bloggen bestämmer du vem du vill vara

/
  • Karl Pedal når hundratals läsare med sin blogg om samhällsfrågor.
  • Marina Axling älskar inredning och design. Hon bloggar från sin stora villa i Söderhamn, där hon bor med sin familj. Här döttrarna Magdalena och Mathilde.

Flera hundra tusen svenskar bloggar. Tre av fyra är kvinnor.

- Jag får mycket beröm och kommentarer. Det känns som att jag är mer känd utanför Söderhamn nu för tiden, säger Karl-Gösta Åhlénius, kanske Söderhamns äldsta bloggare.

Bloggarna blir ett sätt att bygga sin identitet – att skriva historien om sig själv.

Annons

Inredning och design är Marina Axlings stora passion. Hon bor med familjen i ett hundraårigt timmerhus med högt i tak och utsikt över Kvarnen. Varenda centimeter av det stora huset är renoverat den stil som Marina vill kalla fransk lantstil, och som andra kallar shabby chic. Vitt, gammaldags och nött.

- Jag gillar den friska blandningen av gammalt och nytt. Det är genuina möbler och fina linnetextilier. Det blir hemtrevligt, säger Marina Axling.

Hennes köksbord är i obehandlat trä och lite vickigt. Köksbänkarna är nästan fulla med pynt. Allt är så snyggt och genomarbetat att man blir förvånad när flädersaften inte är hemmagjord.

Sedan 2007 har Marina bloggen Milly Garden som handlar om inredning och design. Hon lägger ut foton på sitt hem och sina projekt.

Marina bloggar för att det är roligt. Och för att bloggen är ett sätt att umgås i cyberrymden. Genom sin sida får hon kontakt med likasinnade. Hon har en länklista med 58 andra bloggar som mer eller mindre handlar om att inreda ljust.

- Bloggvärlden är gränslös. Jag har en hel del bloggvänner som är fransmän och italienare.

En själsfrände bor i Dalarna, och de har planerat att träffas.

Huset är ett gemensamt projekt för Marina och hennes sambo Michael. Han bryr sig mest om hårdvaran – spika, konstruera, problemlösa. Hon står mest för ytskikt och pynt.

De flesta bloggare är tjejer. Michael tror att det kan ha att göra med att de har ett större behov av bekräftelse. Killar låter hellre hammaren tala, medan tjejer gärna vill få höra att de gjort fint, ungefär.

Marina kan hålla med till viss del.

- Det kan säkert stämma. Det är roligt att få uppskattning, säger hon.

Marina och Michael driver företaget Coolibox, som säjer och hyr ut frysboxar. På företagets hemsida har de en blogg som handlar om deras produkter och erbjudanden. Samma teknik, men med ett helt annat syfte än de vanliga dagboksbloggarna alltså. Som företagare gäller det att använda alla möjligheter att synas. En bra företagsblogg innehåller många ord som är relevanta för företagets kunder, och då har man många chanser att hamna högt upp på folks sökningar.

- När du googlar får du alltid mycket träffar på bloggar. Det gäller att finnas högt upp på google, säger Michael Stagård.

81-åriga söderhamnaren Karl-Gösta Åhlenius driver en helt annan typ av blogg sedan ett par år. Han är känd från Kurirens insändarsida under pseudonymen Karl Pedal. Men bloggen är bättre, för där får han skriva hur han vill, och hur ofta som helst.

- Det är kul. Jag får mycket beröm och kommentarer. Jag har flera hundra besökare om dagen. Det känns som att jag är mer känd utanför Söderhamn nu för tiden, säger Karl Pedal.

Han alias kommer från tiden som åkare. En kamrat som åkte med i bilen tyckte att han jobbade så frenetiskt med pedalerna.

Och frenesin går igen i texterna. Karl-Gösta Åhlenius har åsikter om det mesta, och riktar gärna en känga mot staten, gärna på rim.

- Jag har alltid haft lätt att skriva. De kallade mig Bellman och allt möjligt, säger Karl-Gösta Åhlenius.

Hur många svenskar bloggar? Frågan är omöjlig att besvara fullt ut. Dels för att det är svårt att definiera begreppet blogg. Twitter.com kallas mikroblogg, där kan man bara skriva 140 tecken åt gången. Ungefär likadant är det på den sociala sidan Facebook, där de flesta slänger ur sig en eller ett par meningar åt gången.

Det finns forskare som bloggar om vetenskap, folkvalda som skriver om politiska frågor, kändisar som skriver om sitt vardagsliv och många andra sorters bloggar. De utmanar knappast de traditionella medierna, enligt Martin Berg. Han är doktor i sociologi och forskar på det sociala i sociala medier på den strategiska webbyrån Good Old i Malmö. Eftersom varje blogg är väldigt smal och oftast bara handlar om en enda sak kan de bara bli ett komplement till "gammelmedierna" menar han. Själv startade han för någon månad sedan sociologerna.se tillsammans med några kolleger, för att han tyckte att fler skulle få del av forskningen.

Olika slags bloggar fyller olika funktioner för läsarna. Den som följer stjärnbloggare som Kissie, Blondinbella och Alex Schulman gör det av ungefär samma skäl som man läser skvallertidningar, tror Martin Berg. Man gillar att hålla koll på kändisar.

Det handlar om identifikation, precis som när vi tittar på tv-serier eller film. Undersökningar visar att vi lever oss in i kändisarnas/rollfigurernas liv. Även om det på ytan kan vara stor skillnad mellan en gymnasist i en småstad och Blondinbella så finns många beröringspunkter. Strävan uppåt och intresset för mode till exempel.

På bloggportalen.se finns drygt 104 000 svenska bloggar registrerade. De allra flesta skriver om det som brukar kallas vardagsbetraktelser – ungefär 40 000 personer. Som en gammaldags dagbok, men med en mycket viktig skillnad. Här skriver man mer eller mindre i offentligheten. Och det är grunden för bloggens viktigaste funktion, enligt Martin Berg.

- Bloggar är inte enbart förmedling av information. Det är en kontaktyta för interaktion, som är en fundamentalt viktig grej, säger Martin Berg.

En populär sociologisk teori är att dagens människor måste söka svaret på frågan "Vem är jag?" hela tiden. Det är inte längre självklart att bo där man föds och jobba med samma sak som ens föräldrar. Att hitta sin identitet är ett ständigt pågående projekt i vår tid.

- En journalist måste hela tiden anstränga sig för att vara journalist. Jag måste hela tiden anstränga mig för att vara forskare. I en tid av rörlighet och rotlöshet är identiteten inte given, säger Martin Berg.

Det gäller förstås inte bara yrkesrollen, utan även ens livsstil som privatperson. Vad lägger man sina pengar på? Hur bor man? Vad gör man på fritiden?

Den berömde sociologen Anthony Giddens formulerade sin teori om det ständiga identitessökandet långt före den digitala revolutionen. Martin Berg anser att de sociala medierna blir en katalysator i detta sökande.

- En blogg gör det vansinnigt mycket lättare att skriva berättelsen om sig själv, att skapa sig själv, säger han.

Bloggen är ett snabbt massmedium. Det är dess styrka och svaghet. Det man skriver i affekt eller när man mår dåligt kan sparas för alltid. Det är inte säkert att man kan överblicka konsekvenserna av det.

Det säger Jonas Mosskin, psykologstudent, som skriver examensuppsats om hur sociala medier påverkar psykologyrket. Han bloggar också om psykologi på www.mosskin.se.

- Om man beter sig otrevligt eller sågar någon i skriven text blir det så mycket mer manifest. Det är lättare att göra bort sig, säger Jonas Mosskin.

Men han tycker att de negativa delarna av sociala medier brukar lyftas fram alldeles för mycket. Man glömmer att digitalt umgänge med andra kan leda till väldigt mycket bra.

- Det finns många positiva möjligheter i de mötena. Man får bekräftelse, nya kontakter och inspiration. Sådant som vi psykologer kallar att spegla sig själv. Det påminner om det man får göra hos en psykolog eller terapeut för att komma vidare med sitt liv. Att testa sina tankar mot en publik är ett sätt att få syn på sig själv, säger Jonas Mosskin.

Bloggarna har gjort att vem som helst kan kommunicera med vem som helst när som helst. Till exempel kunde vi alla följa vårens arabiska uppror direkt. Vem som helst kan till och med sända live-tv från mobilen på sin blogg.

Vad gör det med oss människor?

Sociologen Martin Berg tror inte att man ska prata i termer av att det leder till en bättre värld.

- Kanske får man en större förståelse för världen, men kanske blir man avtrubbad. Mänskligheten är försatt i konstant omskapning. Självklart är bloggar betydelsefulla i detta skeende. Men det tar tid. Fundamentala förändringar av oss som sociala individer sker inte på tio år.

Mer läsning

Annons