Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Max Eskilsson: Ytlig kritik mot att handla på Black Friday

Annons

I år väntas den svenska Black Friday-försäljningen öka med upp mot 15 procent enligt Svensk Handel. Är då denna växande rea-kampanj en kul möjlighet att fly undan vintermörkret eller i själva verket ett hot mot vår planet? Det senare, menar flera företrädare för svensk miljörörelse. I en debattartikel i Aftonbladet manar representanter för organisationer – som Greenpeace, Klimatriksdagen och Jordens Vänner – oss att stå emot: “Mitt under brinnande klimatkris är det inte bara bara oansvarigt att locka till överkonsumtion, utan också omodernt. Som att puffa en cigarett vid middagsbordet med familjen”.

De har fel. Den höga svansföringen är symptomatisk för den poseringsattityd som präglar vår tids – i sig viktiga – miljödebatt. För i grund och botten kan inte hållbar konsumtion gå ut på att se handel som något dåligt i sig. Snarare är den relevanta frågan vad vi konsumerar och på vilket sätt vi gör det.

Ett exempel, bland andra, på hållbar produktutveckling i svensk kontext är att Coca-Cola från och med nästa år enbart kommer tillverka pet-flaskor från återvunnen plast.

Allra mest ihålig blir kritiken när det kommer till det faktum att vår tids stora konsumtionstrend gäller teknik och digitala tjänster. Det har blivit allt vanligare att prenumerera på poddar och tv-innehåll – och att läsa tidningar och böcker på läsplatta. På vilket sätt skulle det ur hållbarhetssynpunkt vara dåligt att byta ut pengar mot nya möjligheter på en teknikenhet man redan har i sin ägo?

Även ur ett större perspektiv är idén om konsumtion som ett miljömässigt nollsummespel grovt förenklad. Över världen pågår en klimatomställning där producenter allt bättre tar vara på resurser. I flera branscher återstår en del arbete, men utvecklingen går snabbt i rätt riktning. Det är också positivt att vi som kunder kan välja bort de produkter och affärsidéer vi inte tror på, oavsett om det görs för miljöns skull eller av andra skäl. Kundernas förväntningar är numera så pass höga att bolag helt enkelt inte långsiktigt har råd att gå på tvärs mot ett mer effektivt, miljövänligt utnyttjande av resurserna.

Nyligen skrev Mathias Sundin på nättidningen Warp-institutet om en amerikansk studie som illustrerade att USA mellan 2008 och 2017 “producerar mer livsmedel, men lantbrukarna gör det på en mindre landyta och använder mindre vatten”. Ett exempel, bland andra, på hållbar produktutveckling i svensk kontext är att Coca-Cola från och med nästa år enbart kommer tillverka pet-flaskor från återvunnen plast.

Självklart har vi konsumenter ett ansvar för vad, var och hur mycket vi handlar. Köp av produkter som aldrig används är i regel en dålig investering – både för plånbok och för jordens resurser. Att skuldbelägga människor som gläds åt chansen att unna sig något till lägre pris vittnar däremot om missunnsamhet – på dålig grund.

Max Eskilsson