Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Massor av tips om export under konferensturné

Det finns möjligheter för lokala företag att nå exportframgångar om man slipar verktygen rätt. Verktygen finns redan. I dag handlar det om att använda dem rätt och undvika fallgropar.

– Det finns många fler digitala verktyg i dag än vad det fanns för bara ett, två år sedan, säger Jens Wernborg vid Business Sweden, som just nu är ute på en turné med konferenser runt om i landet.

Han talar gärna om hur man kan förstora sina affärer under ett gästspel på Kulturhuset i Hudiksvall. Poängen är att många redan använder digitala verktyg, men att man kanske inte tänker på att använda till exempel den smartphone man har i fickan.

Massor av digitala verktyg finns alltså redan. Hjulet behöver inte uppfinnas igen, men det gäller att ta till vara möjligheterna.

– Om du kan göra det för tio personer i dag ska du tänka: hur ska jag göra det för hundra kunder och kan jag göra det för hundra, hur ska jag göra för tusen? Mycket av de digitala verktyg vi har gör att vi kan skala upp verksamheten och få större omsättning, berättar han inför sitt framträdande.

Maria Lundberg vid Business Sweden upplyste om vilka fallgropar som finns när man vill exportera och hur man bäst undviker dem.

– Sverige är ett väldigt internationellt land och mer exporterande än många andra och vi är lite beroende av att vi är så duktiga på export. Därför måste vi hänga med nu när det blir en mer digital värld och fortsätta exportera i den, sa hon inför konferensen.

Hon tycker att fördelarna med digitaliseringen överväger.

– Det för oss globalt närmare varandra. Vi blir mer medvetna om hur våra medmänniskor har det, hur dom jobbar och hur dom tänker.

Hon betonade att det är väldigt viktig att noga tänka igenom vad man som företagare är villig att erbjuda innan går ut och börjar ta in anbud.

Förutom Jens Wernborg och Maria Lundgren framträdde även Bengt Högberg från Business Sweden. Han är regional exportrådgivare för Hälsingland/Västernorrland och berättade om uppdraget hur små och medelstora företag kan stöttas till internationellt lönsamma affärer.

– Men vi har också ett uppdrag att attrahera utländska investeringar, sa han.

Ohappas vd, Ola Engman, talade om hur digitaliseringen påverkar marknadsföring och försäljning. Även Torbjörn Jonsson, Fiber Optic Valley och Lisa Renberg, Almi Företagspartner i Gävle/Dala, framträdde under konferensen som varade två och en halv timma.

Konferensen arrangerades i samarbete mellan Business Sweden, Almi Företagspartner, Mellansvenska Handelskammaren, Hudiksvalls näringslivs AB, Fiber Optic Valley och reklambyrån Ohappa. Business Sweden, som ägs av både staten och näringslivet, bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.

Drygt 40 anmälda deltagare, från egenföretagare med exportintresse till anställda vid några av de större exporterande företagen i Hudiksvall, besökte konferensen.