Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marknadsföring under falsk mantel

Sveriges bryggerier. En modern bransch med stolta traditioner. Det är så de ser på sig själva, organisationen som vägrar se sig själva som en del av det gigantiska samhällsproblem som alkoholen utgör.

Annons

De håller gärna med om att spritsmuggling och det de kallar gränshandel är ett stort problem. Gränshandeln beror på att vi i Sverige beskattar alkohol hårdare än grannlandet Tyskland. Sverige beskattar alkohol hårt eftersom det kostar skjortan för ett land att ha invånare som dricker alkohol. Att tyskarna väljer att blunda för det är sorgligt.

Därför önskar Sveriges bryggerier att ölskatten sänkt. Absolut inte för att svenskarna ska handla mer av det svenskproducerade ölen i första hand. Hur kan ni tro det? Utan av folkhälsoskäl. Sure, som man ungdomligt säger. Säkert.

Det kan låta vackert när Sveriges Bryggerier och andra med ekonomiskt intresse i alkoholförsäljning har tankar om att ungdomar inte ska dricka starköl som kommer langat. Det kan låta som att de bryr sig om de kvinnor som blir slagna av sina berusade män, att de bryr sig om att killar slår ihjäl varandra på krogen och att de bryr sig om att folk kör ihjäl andra människor rattfulla. Det enda som är viktigt för alkoholproducenter är att det är just deras vara som ska köpas. Kan man då försöka marknadsföra detta under en falsk mantel av omtanke så gör man det.

De pratar inte om det enda som räknas, att sänka alkoholkonsumtionen. Självklart inte, de vill ha billigare öl och billigare öl gör att det dricks mer. Dricks det mer blir människor i längden olyckligare eftersom ännu fler fruar, föräldrar och syskon får alkoholproblem. Alkoholproblemen känner inte av alkoholens ursprungsland.

Alkoholproblemen påverkas endast av tillgång och efterfrågan. Efterfrågan späder alkoholkapitalisterna på genom att göra reklam om hur man blir sig själv genom att dricka lättöl. Som på reklamfilmen finns i halvlitersburkar. Som inte finns att köpa i verkligheten. För de vill ju att vi ska köpa starkare öl som finns i halvlitersbrukarna.

Tillgången vill de öka. Sveriges Bryggerier välkomnar Jordbruksverkets remissvar om gårdsförsäljning av alkohol. Det är meningen att vi ska färdas runt i landet och köpa med oss whiskey, vin och öl hem som souvenirer. Okej, vykort är inte helt lattjo, men de gör inte att pappa blir konstig till helgen.

Sveriges bryggerier tycker att det är bra med fokus på mat och till vilken mat olika ölsorter ska dricka. Notera "ska" drickas. Detta ska leda till att vi får en sund ölkonsumtion i Sverige. Något som är bra för unga och gamla.

Förstår ni vilket skämt det här är. Samtidigt som någon PR-person sitter och knappar ihop skiten om sund ölkonsumtion dricker vuxna och ungdomar bland annat svensk öl så att de spyr och spöar upp varandra. Är sig själva för en stund. Och bryggarna säger sig göra allt de gör av någon slags omtanke.

Det finns ingen sådan. Det finns bara en önskan om att vi ska köpa deras varor. Så att de kan bli rika. Och vi kan bli fattigare. Och fullare. Och dummare. En modern bransch med stolta traditioner.