Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Märkliga turer om skolskjutsar

I Ljusdals-Posten den 15/6 var det ett reportage om skolkörningen i Ljusdals kommun, att det från och med hösten 2011 blivit nya entreprenörer. Efter turer med bland andra överklaganden så skrev X-trafik på avtalet den 10/6. I och med detta är det klart att anbudet gått till Diligensen och Springs Buss. Om man då räknar är det två månader och åtta dagar som Diligensen har på sig att ordna bussar för den kommande skolstarten.

Annons

Varför köper man då in en buss under onsdag den 17/8 som ska gå i skoltrafik den 18/8?

Vid skolans startdag den 18/8 visar det sig att bussen är avställd (även oförsäkrad)… ändå transporteras barnen i denna buss till och från skolan. Efter kontroll fredag den 19/8 med Transportstyrelsen och polismyndigheten är bussen fortfarande avställd. Först lördag den 20/8 kommer det in på Transportstyrelsens hemsida att bussen är påställd.

En av bussarna saknar den 18/8 tillstånd för yrkesmässigtrafik.

Det visar sig att det saknades alkolås i flera av bussarna.

I anbudet från X-trafik står det klart och tydligt att vissa punkter ska uppfyllas.

• Bussarna ska ha registreringsbesiktigade godkända bälten som avser just den bussen.

• Bussarna ska vara utrustade med alkolås.

• Det ska finnas tillstånd att köra i yrkesmässig trafik.

• Bussarna ska vara felfria och ges fullgod service.

Kraven som X-trafik har i sitt anbud och som Diligensen samt Springs Buss undertecknat har vid det här laget brustit. Som föräldrar tycker vi att det är mycket märkligt att X-trafik ändå godkänner detta och dessutom ger ytterligare tidsfrist på en vecka för att montera alkolåsen.

Kraven på bussarna finns av en anledning – våra barn! De är till för barnens säkerhet och trygghet under resorna till och från skolan.

Första skoldagen lämnar en av bussarna Öjeskolan med bakre dörren öppen.

Andra skoldagen fungerar ej framdörren på en av bussarna. Barnen får själva öppna och stänga den.

Varför reagerar inte chauffören när man kört halva morgonturen och det inte längre kliver på några barn? Man kör vidare till skolan, där skolpersonalen informerar chauffören om att det står barn kvar efter vägen och väntar. Detta på grund av att bussen var 7–10 minuter för tidig vid varje hållplats.

Vi föräldrar ser naturligtvis till att barnen är ute i tid, men bör inte bussen komma samma tid varje morgon?

När ett så stort anbud läggs bör det finnas en långsiktig samt genomtänkt plan hur detta ska genomföras.

Som sagt, två månader och åtta dagar borde vara tid att få fram funktionsdugliga bussar enligt anbudet.

Lagar och regler är till för att följas, dock finns det tydligen alltid kryphål eller dåliga ursäkter för att inte göra detta!

Två veckor har gått sedan inspektionen. Är bussarna åtgärdade enligt tidsfristen ” inom en vecka”?

Skeptiska föräldrar

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel