Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marita tror på Hälsingland

/
  • Marita Svensson, ny styrelseordförande i Hälsingland Turism, framför Möljen i Hudiskvall som är en turistmagnet om somrarna.

Sedan i maj är Marita Svensson från Hudiksvall är ny ordförande i Hälsingland Turism. Hon är västgöten som tagit Hälsingland till sitt hjärta och hon har en stark tro på turismen i landskapet.

– Jag ser att det är en viktig framtidbransch för oss som bor i Hälsingland.

Annons

Vi har stämt träff på HT:s redaktion i Hudiksvall och så fort Marita Svensson stiger innanför dörrarna hejar hon glatt till höger och vänster och stannar och pratar med folk. Här är hon ett välkänt ansikte, som drivande kraft i Hudiksvallsbaserade utvecklingsföretaget Fiber Optic Valley och som före detta styrelseledamot i Hälsingetidningar.

Marita Svensson har en bakgrund som ekonom och hon har tidigare drivit företag i läkemedelsbranschen. Nu har ett eget företag som heter Next Marketing där hon jobbar med tillväxt- och utvecklingsfrågor inom näringslivet. Och förutom det tidigare styrelseuppdraget i Hälsingetidningar sitter hon nu i styrelsen för Hudiksvalls Sparbank och Movexum, bland annat.

Ylva Olofsson, som är projektledare på Hälsingland Turism, satt med i den valberedning som föreslog Marita till ordförandeposten.

– Vi ville ha någon som har kontakt med andra branscher än turistbranschen och som kan se på vår bransch på ett annat sätt. Och så är hon erkänt duktig på att jobba i styrelser, det var viktigt för oss.

När Marita Svensson fick frågan tyckte hon genast att uppdraget verkade intressant – och utmanande.

– Det är en utmaning att arbeta med utvecklings- och tillväxtfrågor i en bransch som är inne i en förändringsprocess, som turistbranschen är. Men med den erfarenhet jag har av att driva den här typen av utvecklingsfrågor så kände jag att jag kan tillföra Hälsingland Turism min erfarenhet.

Förändringsprocessen som Marita nämner är den ökade tilltron på turismen – i Sverige, i Gävleborg och i Hälsinglands alla kommuner. Och branschens egen ökade tilltro till sig själv, och dess strävan att bli en näring som tas på allvar.

– Nyckeln till framgång är människorna som arbetar i näringen. När engagerade människor jobbar professionellt, då kan det bli framgångsrikt. Turismen är en framtidsbransch som genererar både arbetstillfällen och intäkter till Hälsingland.

Genusfrågor är något som alltid funnits med i Maritas verksamheter, och hon tänker även ta dem med sig till Hälsingland Turism, där hon tycker att frågan i allra högst grad hör hemma eftersom många turistföretagare är kvinnor.

– Genom kompetensutveckling och stöd har de stor potential att utveckla sina verksamheter. Och när statusen på besöksnäringen höjs så kommer statusen på kvinnors företagande inom näringen också att höjas.

Som ordförande i Hälsingland Turism leder Marita Svensson en organisation med 235 medlemmar, från stora anläggningar som Orbaden och Järvsöbacken till små enmansföretag där inte ens ägaren själv jobbar heltid i företaget.

– Jag tycker om att det finns ett beroendeförhållande mellan de små och de stora företagen, de klarar sig inte utan varandra och de har en gemensam vilja och drivkraft att utveckla sina egna verksamheter och att utveckla Hälsingland som ett starkt varumärke.

Som styrelseordförande är det hennes roll att tillsammans med övriga styrelsen stå för strategier och visioner, och hon vet vad de ska ta tag i.

– Vi ska ta del av omvärldsanalyser och trender för att se vad vi kan utveckla och marknadsföra som kommer att efterfrågas om några år. Det är utifrån kundens behov du erbjuder en produkt.

Marita Svensson räknar upp en hel rad med omständigheter som talar till Hälsinglands fördel som turistmål.

–  Vi har en intressant bredd som kan attrahera olika typer av besökare, vi har gårdarna och skidanläggningarna och vi har den lokalproducerade maten som är på frammarsch.

Hon nämner också det faktum att Hälsingland har ett bra läge vad gäller den internationella turismen. Man behöver inte sitta tolv timmar på nattåget för att komma till vildmarken.

– Det marknaden på sikt kommer att efterfråga är det vi har i Hälsingland, den orörda naturen och de trolska miljöerna.

Andra viktiga faktorer är den framtidsoptimism som finns i branschen, den starka sammanhållningen mellan kommunerna i Hälsingland samt den stora enigheten i Hälsingland Turisms styrelse.

– Allt det här lägger grunden till att man jobbar långsiktigt.

Hennes vision för framtiden är att turistbranschens ställning ska vara så stark och attraktiv att den lockar välutbildade ungdomar som ser turismbranschen som en framtidsmöjlighet. Vägen dig går via utveckling inom alla områden: kompetensutveckling hos dem som arbetar i branschen, affärsutveckling av nya och befintliga företag samt utveckling av helt nya besöksmål.

– Med den starka drivkraft och det stora engagemang jag har sett så tror jag att Hälsingland i framtiden kan bli ett av Sveriges mest framgångsrika besöksmål.

Mer läsning

Annons