Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lotta tränar för att orka bli äldre: "Man inser att man måste sköta om sin kropp"

Drygt hälften av länets 40-åringar är stressade, trötta och överviktiga visar en kartläggning från Region Gävleborg. En som inte delar den bilden är Lotta Näslund, som i 40-årsåldern kommit i gång med träningen efter ett längre uppehåll och kör nu 2-3 pass i veckan.

– I mitt fall så tränar jag för att jag tror jag åldras bättre om jag håller kroppen i formen. Sen så ser man lite bättre ut, man blir piggare och gladare och orkar mer. Jag märker direkt om jag inte har tränat på ett tag att jag blir tröttare och sover sämre, berättar Lotta Näslund.

I fem år har undersköterskan och administratören Lotta Näslund, 44 år, tränat regelbundet. Upp till 20-årsåldern tränade hon ofta, både lagidrotter och styrketräning. Men när jobb och tre barn i snabb följd kom i vägen för träningen blev den inte längre regelbunden och till slut blev det ett långt uppehåll från träningen.

–Så här i efterhand kan jag tänka att varför började jag inte träna mer frekvent tidigare? Man mår ju så bra av det, berättar Lotta Näslund.

Läs även: 40-åringar får hälsosamtal

Hur ser ditt tränande ut idag?

– Jag har ett mål att försöka göra sex pass i veckan. Men vanligtvis snittar jag 2-3 pass i veckan här på gymmet. Det är så lämpligt med att gå på pass, då slipper man tänka själv. Det är bara att göra som instruktörerna, säger Lotta Näslund.

Samtidigt fyller tränandet en social funktion för Lotta som berättar att nu för tiden så går man inte längre hem till varandra och fikar som man gjorde förr. Nu träffas man istället på gymmet och pratar före och efter passet.

– Jag har fått mycket nya bekantskaper som jag inte hade fått annars, säger Lotta Näslund.

Fick du ett erbjudande att gå på kontroll?

-Jag fick ett erbjudande men hade precis gjort en hälsokontroll via ett jobb jag hade. Så då tackade jag nej men annars hade jag gjort det. Jag tror att det är bra att de görs. Många kan kanske få sig en tankeställare.

Lotta Näslund berättar att även många i hennes bekantskapskrets har kommit igång med träningen när de var i 40-årsåldern.

–40 år är mitt i livet, och för de flesta blir det som en nystart. Barnen har vuxit upp och klarar sig själv, man får mer fritid och mer tid att lägga på träning . Man börjar att inse att man är mitt i livet och måste sköta om sin kropp om man ska kunna bli 80 år.

Läs även: Smaka på Sunneborns träningstips

– Det man kanske inte gjorde när man var 20 vill man testa att göra nu när man är har mer tid för sig själv. Kanske springa det där långloppet eller testa sin uthållighet. Man har en större medvetenhet om hur man mår och vad som krävs för att man ska åldras bra. Det skulle vara skittråkigt att gå i pension och så är kroppen slut och då kanske det är försent att komma igång, man vill ju kunna göra saker då också.

Vad är dina tips för folk som vill komma igång med träning?

– Ge det lite tid. Besök ett gym och var inte rädd att ta en coach som visar maskinerna och hur man ska göra. Gå på några pass. Börja lite mjukt och försiktigt, ge det några veckor. Känn endorfinkicken som kommer när träningsvärken har lagt sig som man mår så bra av. Det är då det där bra beroendet kommer av att träna.

Enligt kartläggningen är det många som är trötta och överviktiga, hur kan man råda bot på det?

– Att få företag och arbetsgivare att satsa mer på friskvård. Region Gävleborg har ju en friskvårdspeng man får, men jag skulle vilja att vi går tillbaka till att få tid för friskvård. Det skulle kunna vara 3-4 timmar i veckan där man ska röra på sig, antingen genom att gå på gym eller promenader. Det tror jag skulle minska sjukskrivningar och få folk att må bättre. Det vinner vi alla på.

Läs även: Tjejerna från ambulansen springer vårruset tillsammans