Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ljusnebo i tvist med bilfirma

Ljusnebon tröttnade på krånglet med den nyköpta bilen. Nu rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden bilföretaget att betala 500 kronor i ersättning.

Annons

Den nya bilen började krångla redan några månader efter Ljusnebons inköp hos en bilhandlare i Skärholmen i Stockholm. Bilen spottade ur sig vit rök och temperaturmätaren pendlade upp och ned, senare blev det även krångel med kylare och luftkonditionering. Ljusnebon har lämnat in bilen på service i Söderhamn vid ett flertal tillfällen, men felen ska ha återkommit. Ljusnebon litar inte längre på bilen och vill att firman ska göra ett återköp och ersätta henne för sveda och värk.

Men bilföretaget säger att det inte finns skäl för återköp av bilen och att de inte fått en chans att åtgärda bristerna själva. Bilen täcks fortfarande av nybilsgaranti och företaget ska även ha erbjudit alternativa bilar i stället, men Ljusnebon har avböjt förslagen som inte ska ha motsvarat priset av den första bilen.

Att det funnits vissa fel på bilen är parterna överens om, men inte om felen kvarstår. Köparen har inte kunnat bevisa vad det är fel på bilen, och kan därför inte heller kräva återköp, enligt Allmänna reklamationsnämnden. Däremot rekommenderar nämnden att bilfirman ska betala ut 500 kronor i stilleståndsersättning till Ljusnebon för den tid då bilen har varit på verkstad och inte har kunnat användas.