Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ljusnans chefredaktör: En återkomst för den lokala journalistiken

Den lokala journalistiken mår bättre än på mycket länge. Det har jag skrivit åtskilliga gånger under det senaste året och bara häromveckan kom bevis då resultatet för Bonnier News Local (där Ljusnan ingår) 2020 presenterades.

Stora förluster har vänts till vinst och det är en förutsättning för att den lokala journalistiken ska fortsätta att må bra.

Som ansvarig för Ljusnans siffror var det riktigt rolig läsning. Prenumeranterna ökar och det gör också intäkterna. Trots att pandemin har varit oerhört tuff mot annonsmarknaden. Statliga stödpengar på grund av det stora tappet på annonsmarknaden har hjälpt resultatet, men även utan dessa coronakronor så går Ljusnan plus.

När jag tidigare mötte en läsare i mataffären eller på bensinmacken var det skäll elva gånger av tio. Nu låter det annorlunda och det är förstås oerhört glädjande.

Den nya strategin med lokalt innehåll har slagit väl ut. Jag har fått massor av uppskattande mejl och telefonsamtal från er läsare under hösten och vintern. När jag tidigare mötte en läsare i mataffären eller på bensinmacken var det skäll elva gånger av tio. Nu låter det annorlunda och det är förstås oerhört glädjande. Vi är inte klara. Vi ska bli ännu bättre.

“Den lokala journalistikens återkomst” är namnet på en färsk rapport skriven av medieforskarna Gunnar Nygren, professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola, och Carina Tenor, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet.

De pekar på en rad tydliga tecken som visar att den viktiga lokala journalistiken är på väg tillbaka och vinner terräng även statusmässigt. Människor lever ett lokalt liv även i det globaliserade och uppkopplade samhället – de lokala medierna har en nyckelroll för att hålla ihop detta lokala samhälle.

Under fjolåret fick alla titlar i Bonnier News Local sina egna chefredaktörer och ansvariga utgivare. Och uppdraget var glasklart – lokal journalistik. Gräv där du står.

De lokala medierna är både ett socialt kitt i lokalsamhället och en granskare av lokala makthavare. Att balansera närhet och distans är en utmaning i det dagliga arbetet för alla lokala journalister.

De pekar också på vikten av en hållbar ekonomi. “Den lokala journalistiken måste bygga på hållbara ekonomiska modeller. I de stora mediekoncernerna finns tendenser till en ”återlokalisering”, en återgång från den centralisering som präglat de etablerade mediekoncernerna de senaste tio åren.”

Det är precis vad våra nya ägare insåg. Under fjolåret fick alla titlar i Bonnier News Local sina egna chefredaktörer och ansvariga utgivare. Och uppdraget var glasklart – lokal journalistik. Gräv där du står. Ett lokalt ansvar för både journalistiken och ekonomin.

Det fanns en tid då vi journalister inte alls ville kännas vid kopplingen mellan det journalistiska och ekonomiska. Det var en annan tid. I dag vet vi bättre. I dag är det lika självklart för redaktionen att hålla koll på prenumeranterna som trafiken på sajten.

Det är prenumeranternas kronor och ören som vi förvandlar till journalistik. Det är ett uppdrag vi tar på största allvar.

Det fortsätter vi med 2021 och jag hoppas att ni hänger med.

Tomas Froms, chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen Ljusnan