I september 2001 blev Ljusdals-Posten en sexdagarstidning. Dessförinnan hade den kommit ut både fyra och fem dagar i veckan.

Med vikande pappersupplagor blir det allt dyrare att dela ut morgontidningen. För att säkerställa originaljournalistiken för den 106-åriga titeln avser företaget att satsa på fyra dagars pappersutgivning och fler journalister. Under hösten ska den nya och mer lokala Ljusdals-Posten ta form. Samtidigt som reportrarna ska leverera färskt material från Ljusdalsområdet till helahälsingland.se.
– Vi vet att det finns ett starkt önskemål om ett mera lokalt innehåll. Nu ska vi tillgodose det. Det är digitalt vi har vår tillväxt och läsarna i Ljusdals kommun är inget undantag. Men vi ska vårda och vara rädd om den papperstidning vi har, säger Tomas Froms.
Läs även: Stärker den lokala journalistiken – nu satsas det på redaktionen i Ljusdal

Carl-Johan Bergman, biträdande affärschef, säger så här om den spännande hösten för Ljusdals-Postens läsare:
– Förändringen, som inte är förhandlad, gör vi för att vi vill trygga lokaljournalistiken i Ljusdalsområdet. Med fler journalister än tidigare vill vi göra ännu mer engagerande journalistik från området och den ska publiceras både i papperstidningen, så klart, och på helahälsingland.se. Vår ambition är att förändringen med ännu skarpare lokal bevakning ska göra skillnad och förhoppningsvis kommer våra trogna läsare märka att vi gör mer engagerande journalistik från Ljusdal.
Förändringen gäller endast pappersupplagan. På helahälsingland.se fortsätter redaktionen i Ljusdal att leverera lokal journalistik precis som tidigare. Varje dag. Året om.