Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya rutiner efter tågtillbud vid järnvägskorsning

Ett olyckstillbud vid järnvägskorsningen i Råggärde, mellan Ljusdal och Tallåsen, i november i fjol, har utretts av Trafikverket. Nu ska rutinerna för signalering ses över och vägvakter ersättas av modern teknik.

Annons

Tillbudet föregicks av en olycka en vecka tidigare. Då svängde en personbil av för tidigt och hamnade på järnvägsspåret där den fastnade. Mannen som körde bilen fick hjälp att ta sig ur bilen och från platsen. Ett södergående godståg körde på bilen som kastades mot en signalkur och demolerade den och bommarna.

Vägvakter placerades ut vid järnvägskorsningen för att göra det möjligt att fortsätta med tågtrafiken.

Sju dagar senare inträffade det olyckstillbud som Trafikverket senare utredde.

Tågen skulle passera korsningen i en fart av 30 kilometer i timmen.

Vid det här tillfället kom ett tåg i full fart. En personbil passerade järnvägskorsningen strax innan tåget kom. Vägvakterna hann inte stoppa bilen. De hade inte fått någon uppgift om tåget och hade fikarast i en bil.

Personbilsföraren upplevde att han varit nära att bli påkörd av tåget.

Då tillbudet betraktades som mycket allvarligt gjorde Banverket (numera Trafikverket) en utredning.

Den direkta orsaken till händelsen var brist i kommunikationen mellan tågklarerare och vägvakt. Rutinerna är otydliga om hur sådan kommunikation ska gå till.

Lokföraren missade en order om felaktigt vägskydd. Orsaken till det var en störning i form av saknad order för en annan signal.

Det skulle ha tagit max tre timmar att fått en tillfällig ATC-nedsättning (automatisk tågkontroll) på plats. Den hade garanterat fungerat, konstaterar utredaren.

Hela systemet med vägvakt är föråldrat och har inbyggda risker. Det bör därför förändras och anpassas till övrig utveckling inom trafik, teknik och samhälle, föreslår utredaren.

Bägge förslagen har bifallits av stabschefen på Trafik Järnväg Driftområde Mitt.

Annons