Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ljusdal nytt resmål från Svågadalen

Svågadalsborna ska inte behöva åka via Delsbo för att ta sig till Ljusdal om de utnyttjar X-Trafiks flextrafik anser X-Trafiks planeringschef.

Annons

Vid en dialogkväll i Svågadalen diskuterades kollektivtrafiklösningar för de som bor på landsbygden. I dag finns flextrafik i kommunal regi som innebär att man kan boka en taxi eller minibuss till närmaste busshållplats eller tågstation. För svågadalsborna innebär det att de får skjuts till Delsbo eller Friggesund och därifrån kan de åka vidare med kollektivtrafiken.

För de svågadalsbor som bor vid kommungränsen eller i byar som tillhör Ljusdals kommun, och vill åka till Ljusdal innebär det att de ändå måste åka via Delsbo eller Friggesund. Men nu ska landstinget genom X-Trafik ta över ansvaret för flextrafiken från kommunerna.

– När det är landstinget som är ansvarig för flextrafiken så kan den inte styras av kommungränserna. Ju fler som kan använda flextrafiken desto fler kommer att åka kollektivt, säger Svågagårdens platschef Fredrik Röjd.

Med på dialogkvällen fanns bland annat X-trafiks planeringschef Andreas Eriksson. X-trafik ska göra en trafikförsörjningsplan och där ingår flextrafiken. I höst räknar han med att ha en färdig trafikförsörjningsplan.

– De synpunkter som vi fick med oss från Svågadalen är att människor där vill kunna åka till Ljusdal för att uträtta sina ärenden, säger Andreas Eriksson, som är avdelningschef för X-Trafiks trafikutveckling.

I dag har Ljusdals kommun ett upplägg för flextrafiken som innebär att de kör enligt en tidtabell. Hudiksvalls kommuns upplägg är friare, där kan resenären ringa på taxi och välja avgångstid. I båda kommunerna kan flextrafik beställas två dagar i veckan. Det anses tillräckligt ofta för att människor ska hinna göra sin handling, tandläkarbesök och annat.

När X-Trafik tittar på en gemensam modell för flextrafiken ligger det närmare till hands att det blir en variant som ligger närmare den flexibla modellen från Hudiksvall, snarare än tidtabellsbaserad flextrafik.

Önskemålet om att få flextrafik i riktning mot Ljusdal är inte orimligt anser planeringschefen.

– Jag tror att det går att lösa. Kommungränsen behöver inte vi ta hänsyn till, säger Andreas Eriksson.

Frågan är då om det först i höst blir aktuellt med en omläggning.

– Jag ser inte att vi ska behöva vänta in trafikförsörjningsplanen för att göra den förändringen, säger Andreas Eriksson utan att precisera en tidpunkt för när Svågadalens flextrafik styrs mot Ljusdal.