Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ljudet av en perfekt festival

Kända band, lervälling och langos i all ära.

Utan ett fett ljud blir det aldrig någon festivalstämning.

Mannen som ordnar det på Rockweekend heter Erik Lycke.

Annons

Han kommer från Norrköping och har arbetat sig upp från lägsta nivån. Nu arbetar Erik Lycke som projektledare och ljudtekniker åt Linköpingföretaget Soundforce. De har över 20 års erfarenhet av branschen och ordnar ljudet åt en rad stora festivaler – till exempel Peace & Love, Sweden Rock och sist men inte minst, Rockweekend.

– Man kan säga att jag är självlärd, säger Erik, medan vi går runt hörnet för att inte överröstas av bandet Heats hårdrockstoner, och fortsätter:

– Men jag har haft tur och fått börja jobba hos ett väldigt bra företag.

Erik Lycke har arbetat som ljudtekniker i ungefär tio år och vet vad som krävs för att få till ett bra ljud. Han skiljer sig däremot från mängden när han säger att han inte gillar för högt ljud.

– Jag är av den åsikten att ingen ska behöva använda hörselskydd, men banden vill ha ett starkt ljud och det är den allmänna attityden vid rockkonserter.

Eriks jobb går ut på att ratta in en grundinställning för ljudet som ska fungera för alla. Sedan är det fullt upp från morgon till kväll med att ordna bandens soundcheck.

– Artisterna är här för att göra ett bra jobb och är alltid måna om att det ska vara bra ljud. Men det brukar inte vara några problem, säger han.

Ju mer du gillar musiken, desto bättre ljud kan du ordna – är en sanning med modifikation. Egentligen är Erik inget stort hårdrocksfan.

– Det är en fördel om du gillar musiken, och det är mycket hårdrock på festivaler. Men det gäller att lära sig olika genrer och hur man bäst ställer in ljudet för all typ av musik, berättar Erik Lycke.

Att arrangera stora utomhuskonserter skiljer sig en del från inomhusarrangemang. Erik förklarar att båda situationerna har sina egna för och nackdelar.

– Inomhus måste du se till att ljudet inte studsar runt i lokalen. Utomhus kan vinden påverka ljudbilden och du måste oftast ha mer ljudutrustning, säger han.

Om du själv är sugen på att arbeta som ljudtekniker är Eriks bästa tips att börja från botten. Även om det finns utbildningar tror han att alla på något vis måste gå den långa vägen.

– Börja som "humpare" – bär grejer och hjälp till – och försök att lära dig så mycket som möjligt under tiden, säger han.