Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lite av historiens vingslag

1968 kördes den första dragracingtävlingen i Sverige. Det tog nästan 43 år, men nu står Sveriges första specialbyggda dragracingbana klar. När jag körde in på Tierp Arena i lördags, var det nästan så jag kände historiens vingslag.

Annons

Rent spontant kändes det som "This is it. Vi behöver ingen annan bana i Sverige. Hädanefter kan vi köra alla tävlingar här".

Det här är, som en av delägarna sade åt mig, förarnas egen bana. Den ägs av förare som vet vad teamen behöver. Dessutom hade man kallat ihop de bästa funktionärerna från hela Sverige, som vet hur man bär sig åt för att hålla tempot uppe.

Det här är en anläggning som går på minst 60 miljoner. Det är en herrans massa pengar. Sen finns det dem som klagar att det var för dyr entré. Jag skulle vilja säga att det var billigt i jämförelse med 60 miljoner.

Och som en förare sa: Tycker du det är dyrt att gå in här, försök anmäla en bil då.

De som betalade 165 kronor i entré fick sig ett stycke dragracinghistoria till livs. Och det är värt betydligt mer än så.

Mer läsning

Annons