Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LF-Bankens girighet

Efter att ha varit kund i LF-Bank i flera år och haft sparkonton där så blir man ju bestört när de begär 50 kronor för att kunna ta ut sina egna pengar, skriver insändaren som får Svar direkt från LF.

Annons

Räntan på sparade pengar har ju som bekant gått ner på grund av Riksbankens sänkning av räntan till minus -0,5 procent.

Ett konto med 0,25 procent ränta ger då efter skatt en effektiv ränta på 0,175 procent men då samtidigt inflationen är cirka 2 procent så minskar ju värdet av besparingarna med -1,825 procent per år.

Som sparare måste man då agera och i mitt fall avsluta mitt sparande i banken för bättre avkastning på kapitalet på annat håll.

Då banken inte hanterar kontanter så blev lösningen att avsluta kontot och be om överföring till en bank som fortfarande hanterar kontanter.

Döm om min förvåning då detta skulle kosta 50 kronor att genomföra!

Den summa jag har haft på mitt konto under flera år, har banken i sin tur kunnat låna ut och då tjänat 1,5–2 procent i räntenetto. Att sedan begära 50 procent för att kunden ska kunna ta ut sina egna pengar är ju bara att banken visar upp girighetens fula tryne.

Nu vill jag inte få något beklagande från ansvarig inom banken, men gärna ett löfte om att denna dumhet omedelbart tas bort för de kunder som banken har kvar. Själv har jag lämnat banken på grund av detta!

Spara & Slösa

Svar direkt

Vi har valt att ha våra kontor i länet öppna för att ge våra kunder personlig service inom både bank och försäkring, vilket vi hoppas att många av våra kunder uppskattar. Utöver det har vi givetvis en rad digitala tjänster där våra kunder kan göra sina bankärenden, var och när de vill. Att ta ut en avgift för viss personlig service ser vi som vanligt förekommande i vår bransch. Vi är en kundägd bank, och vi har ett ansvar att driva vår affär på ett sådant sätt att vi kan tillhandahålla de tjänster som våra kunder önskar, till minsta möjliga kostnad.

Maria Bjuhr

bankchef Länsförsäkringar Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel