Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lars Ströman: Ulla Gustavsson har skadat sin trovärdighet som rådman

Simförbundets ordförande Ulla Gustavsson fick avgå med buller och bång för ett ovanligt korkat uttalande om tjejer i slöja. Men hon har kvar ett annat uppdrag – som rådman i Örebro tingsrätt.

Annons
Ulla Gustavsson tvingades lämna sitt jobb som ordförande i Simförbundet. Men hon har kvar sitt uppdrag som rådman i Örebro.

Där ska hon bland annat se till att rätten opartiskt granskar bevisning. Vittnen ska höras. Brottsoffer ska få tala om vad de utsatts för. Åtalade ska få försvara sig. Rätten ska opartiskt bedöma om den kan vara så gott som säker (bortom rimligt tvivel) på att den åtalade är skyldig. Finns ett rimligt tvivel så ska den åtalade frikännas.

Att visa slöja är alltså detsamma som att uppmuntra exempelvis kvinnlig könsstympning, anser Ulla Gustavsson.

På bilder från Riksidrottsförbundet förekom barn med slöja. Det fick Ulla Gustavsson att utbrista följande:

– RF visar att de gillar och uppmuntrar hedersförtryck, könsstympning, barnäktenskap och hedersvåld.

Att visa slöja är alltså detsamma som att uppmuntra exempelvis kvinnlig könsstympning, anser Ulla Gustavsson. Är det så hon tänker när en kvinna med slöja vittnar inför Örebro tingsrätt? Att det här är en person som gillar könsstympning? Det skulle onekligen påverka hennes bedömning av vittnets trovärdighet i vissa typer av mål.

Då har rådmannen Ulla Gustavsson fastställt att detta är en rörelse som uppmuntrar till könsstympning.

För Ulla Gustavsson räcker det med att en förening visar en bild på en person med slöja, så är det ett belägg för att den berörda föreningen uppmuntrar till såväl hedersförtryck som könsstympning och hedersvåld. Säg att det finns ett vittne i ett mål om könsstympning. Och så framkommer det att vittnet i något sammanhang företräder idrottsrörelsen. Då har rådmannen Ulla Gustavsson fastställt att detta är en rörelse som uppmuntrar till könsstympning.

Slöjan är företeelse som kan spåras både till den kristna och den muslimska kultursfären. "En kvinna bär skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad", säger Paulus i ett av breven i Nya Testamentet. Kvinnor i Sverige täckte sitt huvud som ett tecken på "ärbarhet" långt in på 1900-talet.

I Iran väljer många kvinnor att medvetet ha den lagstadgade slöjan lite på sniskan, i en uppkäftig protest mot den religiösa diktaturen. I Sverige har många muslimska kvinnor slöja.

Här finns onekligen en intressant kontinuitet, från synpunkter på korta kjolar till slöjor.

En del muslimska män väljer att ha skägg - ett skönhetsideal som har att göra med bilden av profeten Mohamed. Men det är kvinnorna som får stå ut med ständiga attacker på grund av hur de ser ut. Här finns onekligen en intressant kontinuitet, från synpunkter på korta kjolar till slöjor. Det är för övrigt också en tradition att kvinnor bär kjol i muslimska länder. Men det kan vi ju inte slå ner på, av uppenbara skäl. Så det blir slöjan.

En man ska inte få tvinga sin fru att bära slöja – eller för den delen bestämma kjollängden.

Bland somalier som bor i Sverige finns ett kompakt motstånd mot kvinnlig könsstympning...

Kvinnlig könsstympning är en tradition som är betydligt äldre än islam. Låt mig ge en lägesbild. Somalia på 70-talet: Mycket blandad klädsel bland kvinnorna, en del bar slöja – men påtagligt många gjorde det inte. Kvinnlig könsstympning var mycket utbredd. Somalia i dag: En stor del av kvinnorna bär slöja, men kvinnlig könsstympning är på tillbakagång. Bland somalier som bor i Sverige finns ett kompakt motstånd mot kvinnlig könsstympning, enligt vetenskapliga studier.

Rådmannen i Örebro tingsrätt, Ulla Gustavsson, har skadat sin trovärdighet som opartisk domare i vissa typer av mål.

Annons