Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lättmetallbåge skydd mot dyra skador

Det kan bli dyrt med fällskador på skogsmaskiner.
Byte av huv, eventuellt andra skadade detaljer plus ståtid i samband med reparationen, kan kosta stora pengar för drabbade skogsmaskinägare.
Färilaföretaget Mitt-X har i samarbete med Swelog i Ljusdal tagit fram en skyddsbåge som skall skydda motorrummet på skördaren för nedfallande träddelar.
– En direkt påfällning klarar väl inte bågen, men däremot en torrstam eller topp som kan dras med i samband med att man fäller trädet intill, säger Arne Björk platschef på Swelog.

Annons

Att byta en skadad huv på en skördare kan kosta några tiotal tusen, så skyddsbågen kan betala sig snabbt om olyckan är framme.
Skyddsbågen är tillverkad av aluminiumrör med 60 millimeters diameter och är lättare än konstruktioner i stål som finns på marknaden sedan tidigare.
– Att den är lätt är viktigt för hanterbarheten. Den skall skydda men inte vara ett hinder i arbetet för den som sköter maskinen, säger Mikael Wikström, produktionsledare hos Mitt-X.

Hela bågen kan fällas upp helt, för att inte hindra större arbeten på maskinen, alternativt lyftas en bit i ena ändan för mindre operationer ingående i det dagliga underhållet.
Bågen har varit under utveckling och funnits ett par år vid det här laget. Den är modellanpassad. Ännu så länge finns den för tre olika modeller av Valmets skördare, men arbetet med anpassning för andra för andra fabrikat pågår.
– Målet för vår del är att bågen skall monteras på alla nya skördare i framtiden, säger Mikael Wikström.

Skyddsbågen monteras numera på alla nya maskiner som levereras från Swelog i Ljusdal, men har geografiskt sett nått betydligt längre än så. I Norge, England och Australien har den hittat köpare.
– Den har visats på mässor och det har gett resultat, menar Arne Björk.
Det visade intresset för produkten visar att det uppenbarligen finns ett behov. Reparationer av fällskador finns det en och annan dyrköpt erfarenhet av i skogsmaskinbranschen.
Mitt-X har specialiserat sig på svetsning i aluminium och har egen tillverkning av bland annat sidoskydd till lastbilar.