Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lätt att hitta billigare service

Det finns tusenlappar att spara på servicen. Att serva bilen hos Mekonomen eller Meca istället för märkesverkstaden kan kosta hälften så mycket. Vi har jämfört servicepriser på 20 bilmodeller mellan märkesverkstäderna och två utmanare i fighten om servicekunderna.

Annons

Det är dyrt att serva bilen, speciellt på de auktoriserade märkesverkstäderna. Det har vi tidigare konstaterat i olika prisundersökningar i Vi Bilägare.

Speciellt dyrt brukar service vara i Stockholmsområdet. Det beror på att lokalhyror och löner ofta är högre än på små orter ute i landet. Det får också bilägarna betala genom högre timpriser. Men numera behöver du inte lämna in bilen på auktoriserad verkstad för att garantierna ska gälla.

Konkurrensreglerna inom EU har förändrats för bilbranschen och gjort det möjligt för nya aktörer att tränga sig in och konkurrera på servicemarknaden, på samma villkor som märkesverkstäderna.

Garantierna gäller precis som om du servat bilen hos märkesverkstäderna, fast bara om det är styrkt att servicen är gjord på ett fackmannamässigt sätt.

Det går alltså inte att serva bilen själv och tro att garantierna gäller ändå. Men skulle det bli frågetecken vid garantiåtaganden måste biltillverkaren kunna bevisa att felet beror på att bilägaren inte skött om bilen eller att servicen inte är fackmannamässigt gjord. Det kan exempelvis handla om vilken olja som använts, så att motorns smörjning blir den rätta.

Vi har jämfört servicepriserna?på auktoriserade verkstäder i Stockholmsområdet med lågpriskedjorna Mekonomen och Meca.Servicepriserna vi har tittat på gäller 20 vanliga bilmodeller från 2005. Vi har räknat på servicepriset vid 6 000 mil. Det är just då som många servicear brukar både vara omfattande och dyra.

Det kostar hälften så mycket att serva Audi på Mekonomen eller Meca jämfört med märkesverkstaden. När vi först ringde Audiverkstaden Din Bil fick vi ett pris på 7 009 kr för en 6 000-mila-?service på en A4 1,8T. När vi senare ringde tillbaka för att fråga varför priset är så högt, fick vi ett lägre pris, ?6 616 kr.

I det första priset ingick nämligen byte av kupéluftfilter, vilket räknas som servicetillägg. När vi kollar med Meca och Mekonomen har de inte räknat in tändstiftsbyte, som enligt Audi ska göras vid 6 000 mil. Därför steg servicepriset med en dryg tusenlapp. I tabellerna har vi inkluderat detta. Det är alltså också viktigt att jämföra vad som ingår i servicen samtidigt som man tittar på priset.

Audiverkstaden visar sig ändå dubbelt så dyr som Meca och nästan dubbelt så dyr som Mekonomen. För Toyota Corolla och Renault Clio gäller samma sak – märkesverkstäderna är dubbelt så dyra. Här finns alltså tusenlappar att spara.I vår undersökning var Hyundai Santa Fe dyrast att serva vid 6 000 mil. Det beror på att vid det miltalet ska också kamrem och balansaxelrem bytas. Därför blir också servicen betydligt dyrare än för de andra 19 bilarna i undersökningen. För just Hyundai Santa Fe var det faktiskt dyrare på Mekonomen och Meca än på en auktoriserad Hyundai-verkstad.

Servicen för Volvo V70 – Sveriges vanligaste bil – kostar på märkesverkstad i Stockholm 5 760 kr. Hos Mekonomen kostar servicen 5 400 kr och hos Meca 4 916 kr.Men det finns också fördelar med att serva på märkesverkstäderna. Där kan kunden i vissa fall få gratis uppdateringar på sin bil, en kostnad som tillverkaren står för. I stället för att återkalla en bil när tillverkaren har upptäckt ett modellfel, byts detaljer ut fortlöpande när bilen är inne på service. Det kallas för kampanjer.

För exempelvis Volkswagen och Audi innebär en service på märkesverkstad att mobilitetsgarantin förlängs tills det är dags för nästa service. Den som kontinuerligt servar sin Volkswagen eller Audi hos märkesverkstaden har alltså en mobilitetsgaranti som ständigt förnyas.

För Volvo och Renault har Bilia ett lockbete för att kunderna ändå ska nappa på att serva bilen hos dem, trots ett från början högt pris. De lockar med röda priser, en rabatt på 20 procent om kunden kan tänka sig att lämna in bilen över natten hos dem och få den servad när det uppstår en lucka i tidsschemat. Priserna i undersökningen gäller ordinarie pris.

Några tillverkare har också infört förlängda garantier, som är utöver vad som gäller i övrigt enligt konsumentköplagen. Exempelvis har Kia sju års nybilsgaranti på ett par modeller, men då krävs att bilen servas på märkesverkstad.

För Mekonomen-kedjan har vi fått servicepriser från Bromma Bil & Motor. De är även auktoriserade för bland annat Hyundai. Därför jämförde vi också med ett pris för en annan Mekonomen-verkstad, nämligen Thule bilverkstad.

För Meca fick vi prisuppgifter från Automekanik i Stockholm. Både Mekonomen och Meca följer tillverkarnas serviceprogram, precis som de auktoriserade verkstäderna gör. Det ska alltså inte vara någon skillnad i antalet kontrollpunkter eller byten eller vilken kvalitet det är på oljan.

Något som många bilägare drabbas av är långa telefonköer till verkstäderna. Ibland kan det ta en halvtimme innan man får prata med en servicerådgivare. Detta gäller både för märkesverkstäder och oberoende verkstäder.

– Mobilitetsgarantin följer med vid varje service hos oss. Sen är det också så att det kostar pengar för oss att vara auktoriserade, säger Stefan Eldéus, servicemarknadschef för Audi Stockholm.

– Certifikationskrav spelar absolut in när det gäller prissättning. Vi kan inte optimera lagerhållningen på samma sätt som till exempel Mekonomen gör. Om man bara har de mest frekventa delarna hemma är det lättare att hålla nere prisbilden.

– Vi har också ett digert utbildningsprogram där varje mekaniker får fem utbildningsdagar per år på just Audi. Det påverkar också kostnaderna för oss.

Känner ni av konkurrensen från de oberoende verkstäderna?

– Ja det är klart att vi känner av den. Det är fler aktörer på marknaden nu som vill ta marknadsandelar. Kunderna jämför priser mer än tidigare, säger Stefan Eldéus.