Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Låt personalen delta i förskolelyftet

Vi har en unik kombination av lärande och lek, pedagogik och omsorg – och föräldrar är mycket nöjda med förskolan. En bidragande orsak är att vi har haft välutbildade förskollärare och barnskötare.

Annons

I höst kommer förskolelärare och barnskötare kunna fortbilda sig för att lära sig mer om barns språkliga och matematiska utveckling. Regeringen satsar totalt 600 miljoner kronor på förskolelyftet under åren 2009–2011. Precis som med lärarlyftet bidrar också deltagande kommuner och lärare med en del av lönesumman.

Redan i dag är den svenska förskolan internationellt erkänd för hög kvalitet och tillgänglighet. Vi har en unik kombination av lärande och lek, pedagogik och omsorg – och föräldrar är mycket nöjda med förskolan. En bidragande orsak är att vi har haft välutbildade förskollärare och barnskötare.

Genom att stimulera inlärning och nyfikenhet har barnen fått en bra bas att stå på när de sedan går vidare till skolan. Detta oavsett vilken bakgrund de har hemifrån. Därför ser vi i Folkpartiet det som en investering för framtiden att satsa på våra förskollärare och barnskötare. Flera kommuner har så smått börjat planera, i väntan på mer information om detaljerna i programmet.

Viss erfarenhet finns från lärarlyftet och på vissa ställen har man på eget initiativ redan jobbat på detta sätt med förskolelärarna. I Ovanåker har man sedan ett och ett halvt år drivit ett pilotprojekt inom just matematik för förskolelärare. Lärdomar man kan dra från det projektet rör bland annat förskolelärarnas tid, de geografiska avstånden i vårt län och vikten av erfarenhetsutbyte lärarna emellan.

Deras lösningar har bland annat handlat om att utlokalisera utbildningen till kommunen för att undvika att dyrbar tid går åt till resor och att ägna mycket tid till återkoppling och dokumentation från de olika förskolorna. En kritik som bland annat Kommunals förbundsordförande Ylva Thörn uttryckt är att satsningen på matematik och språk skulle leda till att barn inte får vara barn.

Detta är helt fel tänkt. Satsningen handlar om att lärarna ska prestera bättre – inte barnen. Språk och förmåga att räkna kommer för de flesta barn inte automatiskt, utan är något som barnen lär sig genom sånger, ramsor och lekar. Här är pedagogernas kunskap om barns inlärning helt central.

Vi vill därför uppmana alla kommuner i vårt län att göra denna investering och låta personalen delta i förskolelyftet.

Hans Backman (FP)

riksdagsledamot från Gävleborg

Agneta Persson

Ovanåkers matematikutvecklare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel