Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lastbilsskatt slag i luften

Miljöpartiet har förslagit en ”ny skatt på lastbilar som ska dra in fyra miljarder varje år”. Vi Gävleborgsåkare anser att MP:s förslag saknar helhetstänk och en förankring i verkligheten. Ekonomiskt kostar förslaget stora summor och för miljön är det ”ett slag i luften”.

Annons

Den yrkesmässiga lastbilstrafiken i Sverige är egentligen ”kollektivtrafik för gods”. Det är lastbilar som samlastar gods från och till olika avsändare och mottagare. Detta medför minsta möjliga miljöpåverkan när gods måste fraktas för att samhället skall fungera.

Merparten av det gods som i dag går på landsväg kan inte föras över till järnväg, av den enkla orsaken att det inte finns tillräcklig kapacitet i järnvägssystemet. Det är redan överbelastat av person och godstrafik i de intressanta sträckningarna.

Dessutom: lastbilen går dit inga spår når. Det finns många orter i Sverige som saknar järnväg.

De här förutsättningarna påverkas inte av att skattebördan ökas på lastbilstrafiken.

Trots allt är åkerinäringen en av järnvägens allra största kunder. Man fraktar redan i dag en stor del av godset på järnväg över längre sträckor och där det finns fungerande omlastningsterminaler på berörda orter. Skulle järnvägssystemet ha större bankapacitet samt fler och bättre fungerande omlastningsterminaler skulle åkerinäringen använda sig av järnvägen i ännu större utsträckning.

Det finns således inget motsatsförhållande mellan lastbilar och tåg.

Miljöpartiet menar att den nya skatten ska dra in fyra miljarder varje år och att pengarna möjliggöra nödvändiga klimatinvesteringar. Tanken är god men saknar förankring i verkligheten.

Den svenska åkerinäringen har inga ekonomiska marginaler att betala dessa skatter utan kommer att kompensera sig genom att höja fraktpriserna.

Eftersom merparten av godset inte går att flytta över till andra transportslag medför den nya skatten ökade transportkostnader för hela näringslivet utan att den medför några positiva effekter för miljön.

Detta hämmar den ekonomiska utvecklingen och i slutändan är det den enskilda konsumenten som får stå för notan i form av ökade kostnader för livsmedel och andra varor.

Den svenska åkerinäringen är positivt till kraftfulla satsningar för ökad kapacitet i järnvägssystemen, samt nödvändiga klimatinvesteringar.

Det är dock viktigt att finansieringen av de satsningarna sker på ett hållbart sätt, som gagnar såväl miljön som den samhällsekonomiska utvecklingen.

Ett väl fungerande samarbete mellan de olika transportslagen, samt ett helhetsperspektiv och verklighetsförankring i den politiska debatten kan skapa goda förutsättningar i arbetet med att forma ett hållbart framtida godstransportsystem i Sverige.

Lars-Axel Gustavsson

Sveriges Åkeriföretag Gävleborgsåkarna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel