Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

LÄSARTEXT: PRO-medlemmar från Hälsingland reste till Vilnius

Den 10 april kom Hudik Taxi och hämtade oss här i Ljusdal. Vi skulle åka till Vilnius i Litauen tillsammans med flera PRO-föreningar i Hälsingland. Bussen fylldes på med medlemmar från Hudiksvall till Söderhamn. Den sista anslöt vid båten i Värtahamnen och då var vi 40 personer.

Annons

Ombord på båten var det dags för middag och senare lite olika förströelser när den tog sig igenom Östersjön lugnt och fint på natten.

Bufféfrukost var uppdukad innan vi kom till Riga. Där tog bussen oss vidare genom Lettland mot Vilnius. Vi konstaterade att landskapet liknade Sverige, men är platt som i Skåne. Vi kom till vårt hotell vid 5-tiden på eftermiddagen. Kvällen var fri att leta upp något matställe för middag och det fanns en del att välja på i gamla delen av staden.

Nästa dag kom en guide som tog oss med i bussen och visade och berättade om stadens sevärdheter och historia. Det är ganska blandat med gamla fina hus, ovårdade hus och nya glas- och betonghus. Några lyxigare butiker fanns det också.

Resten av dagen var fri att ströva omkring, kanske shoppa lite och hitta ett nytt matställe för att äta en god middag på kvällen.

Efter att vi checkat ut från hotellet nästa morgon styrde vi kosan mot Riga igen. Utanför Riga ligger Korsberget som vi besökte. Det är ett område där man sätter upp kors i alla former och utföranden för att hedra stupade soldater.

Dag 5 var det hemresa som gällde. Lite slöa satt vi i bussen och smälte alla intryck vi fått under de gångna dagarna. En mycket trevlig resa var vi överens om att vi hade haft.

Kerstin Nilsson

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Helahälsingland Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.