Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LÄSARTEXT: Studiecirkel utomhus om benskörhet

SKPF pensionärerna avd. 50 Hudiksvall/Nordanstig har just nu två studiecirklar på gång via ABF. Dessa bedrivs utomhus på grund av rådande pandemi och temat är "Förebyggande av fallolyckor för äldre".

Osteoporos (en dold folksjukdom) är vanligare än vi tror och på detta tema bjöd vi in, fast ute, osteoporossköterskan Monica Sundin, Region Gävleborg, som gav oss en mycket informativ och nyttig föreläsning utomhus under vår promenad runt Lillfjärden.

Varannan kvinna och var fjärde man kommer någon gång i livet att bryta ett ben i kroppen till följd av just osteoporos. Drabbas du av osteoporos blir ditt skelett skörare och du får frakturer lättare. Vanligast är handledsfraktur, höftfraktur och kotfraktur. Socialstyrelsen har utfärdat nationella riktlinjer som säger att patienter med hög risk för fraktur ska utredas för osteoporos och eventuellt behandlas. Fördubblad risk att få ytterligare frakturer om du en gång drabbats av fraktur. Det är viktigt att vården fångar upp patienter efter första frakturen. Den som önskar kan komma i kontakt med Monica om man är orolig att man drabbats. Du kan beräkna din egen risk genom att ställa tre frågor:

1. Är du över 65 år?

2. Har du tidigare fått en fraktur efter lindrigt våld/trauma?

3. Ärftlighet, har din mamma eller pappa brutit höften?

Svarar du ja på minst två av dessa så fråga efter om du har risk för osteporos.

Starka riskfaktorer är hög ålder, kvinnligt kön, tidigare fraktur, ärftlighet samt kortisonbehandling i tablettform.

Det finns idag välbeprövade läkemedel mot osteoporos. Får du behandling så är det viktigt att du inte avbryter den för tidigt, prata med din osteoporossköterska om du får biverkningar eller du tycker det är krångligt.

Råden vi fick av Monica är att vi ska bygga upp vårt skelett genom att få i oss tillräckligt med kalcium och D-vitamin och då är maten och att vistas utomhus framför allt under sommarhalvåret av vikt. Kalcium får vi i oss i mejeriprodukter som mjölk och ost och i bladgrönsaker som broccoli och spenat. Kan vara nödvändigt med ta D-vitamin i tablettform.

Kolla innemiljön för att minska fallrisker, ta bort mattor, sladdar och andra lösa föremål på golvet. Använd ordentliga skor inom- och utomhus, sockor och mjuka tofflor ökar fallrisk, bra belysning, använd broddar på skor när halkan kommer. Monica påtalar att vi inte ska gå för länge med besvär utan sök hjälp tidigt.

Tack Monica för en fantastisk föreläsning utomhus, du fick många att tänka till och nu ökar nog samtalen till dig.

Lena Jonsson

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Helahälsingland Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel