Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Läsartext: SPF-resa med buss till Polen

Resenärer från Ljusdal och Järvsö reste till Polen den 23 april med SPF, Järvsö.

Under resan ner till Karlskrona åts frukost, lunch och eftermiddagskaffe. Det var soligt men kallt. Strax före 7 på kvällen var vi framme i Karlskrona och gick ombord på färjan. God middag och sen var det skönt att sträcka ut sig i hytten. I Gdynia väntade vår guide Robert Mackowski. För många i bussen var det ett kärt återseende.

Under färden ner till Warszawa berättade Robert litet om Polens historia. Polen som är över 20% mindre än Sverige har 40 milj. invånare och är uppdelat i 16 län. Man bygger upp nya moderna höghus där allt var sönderbombat efter kriget. Utmed vägen såg vi en del storkar som stod i sina bon.

När vi kom till Warszawa gick vi en stadsvandring i gamla stan. Robert visade oss bl a Kungliga Slottet, Kulturpalatset, St. Johanneskatedralen och den okände soldatens grav. Sedan följde en rundtur och därefter middagsbuffé på hotellet.

Från Warszawa reste vi mot Krakow. Vi åkte förbi en 2,5 mil lång äppelodling. En hel del träd blommade. Nästan hela vägen mot Krakow pågick stora vägarbeten och omläggning av infrastrukturen. Inne i Krakow såg vi Mariakyrkan, Tyghallen, Wawelkatedralen och slottet. Efter middagen var det många trötta ben.

Dagen efter besökte vi saltgruvan i Wieliczka, där man brutit salt i över 800 år, världens äldsta arbetsplats. Man fortsätter att bryta salt. Det är inte lönsamt, men görs enbart för turisterna. Gruvan har 30 mil långa gångar och över 900 trappsteg. Långt ner i gruvan hade de huggit ut en kyrka 110 m djup. Allt av salt. Bänkar, kristallkronor, altare osv. Tidigare arbetade 1100 personer och över 90 hästar. Det var skönt att komma upp i solen igen.

Nästa dag, när vi åkte till Zakopane, var det mulet och regnigt men vi kunde skymta Tatrabergen. Vi tog en promenad till en marknad där de som önskade kunde shoppa.

Efter att ha lämnat Krakow for vi till Auschwitz. Det var en tung dag. Vi såg arbetsbaracker och ugnarna, där 10 000 människor brändes varje dag.

Därefter kom vi till Czestochowa, Polens religiösa centrum. Vi besökte klostret Jasna Gora och såg den berömda Svarta madonnan.

Natten tillbringade vi i Lods och nästa dag besökte vi Gdansk. En del följde med på promenad och andra satt på torget och beundrade husen som byggts upp efter gamla, sparade ritningar.

I Gdynia tog vi farväl av vår duktiga guide. Nu väntade färjan och den långa vägen hem. Den gick mycket bra. Frågesporter och trevlig samvaro gjorde så att vi snart var hemma i Järvsö och Ljusdal.

Sonja Thunborg

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Helahälsingland Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.