Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

LÄSARTEXT: Slottegymnasiets elever praktiserar på Teneriffa

Amanda och Emilia Nilsson, från Slottegymnasiets barn- och fritidsprogram, har under fem veckor praktiserat på förskolor på Teneriffa.

Annons

Slottegymnasiets EU-finansierade projekt, Erasmus+, där syftet är ett livslångt lärande, språkutveckling och mångfald, startade hösten 2018. Ansvarig lärare på barn- och fritidsprogrammet, Helena Aronsson, beredde ett stort administrativt förarbete med uttagning av elever, upprättande av kontrakt och språktester samt planering av själva praktikperioden. Det gavs även möjligheten att ”jobbskugga” en spansk lärare under två dagar.

– Detta erfarenhetsbyte innebar ett personligt lyft för mig som pedagog, säger Helena.

Amanda och Emilia Nilsson, från Slottegymnasiets barn- och fritidsprogram, har under fem veckor praktiserat på förskolor på Teneriffa.

– Det handlar om att våga släppa tryggheten, att våga hoppa utan att veta var man landar, säger tjejerna.

Amanda och Emilia beskriver språkförbistringen som det mest utmanande under dessa fem veckor.

– Vi fick använda oss av de gemensamma språk vi hade att tillgå, nämligen kroppsspråket och teckenspråket, säger Emilia.

Amanda berättar att de största skillnaderna mellan den svenska och den spanska förskolan var inställningen till lekens betydelse.

– I Sverige värderar vi leken högt eftersom vi anser att barn lär via lek medan den spanska förskolan betonade det intellektuella högre och barn mellan 3 och 5 år övade vokaler och skrivstil varje vecka, säger hon.

I examensmålen för barn- och fritidsprogrammet betonas särskilt vikten av ett etiskt förhållningssätt då man utbildar sig till arbete med andra människor. På programmet får eleverna kunskaper om grundläggande demokratiska värden och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.

– Slottegymnasiet strävar efter ständig utveckling och förbättring för eleverna i form av språkutveckling, mångfald och kulturutbyten, vilket en praktikperiod utomlands kan bidra till, säger läraren Helena Aronsson. Elever får dessutom nya perspektiv på sin bransch och större förståelse för mångfald och ges ökad förståelse för sociala sammanhang i andra länder inom sin yrkesutbildning.

Vi vill att eleverna ska utveckla både formella och informella nyckelkompetenser som ansvarskänsla, initiativförmåga, samarbetsförmåga och kommunikation. Utlandspraktik skapar inspiration, nyfikenhet och drömmar hos elever i glesbygden.

Carina Wikström, Slottegymnasiet

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Helahälsingland Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Helahälsingland Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel
Annons