Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LÄSARTEXT: Publikrekord när Senioruniversitetet bjöd in till föreläsning om sömn: "Att sova på saken, är ett råd som inte är taget ur luften"

Senioruniversitetet slog publikrekord när professor emeritus Jerker Hetta talade under rubriken ”Sömn och dröm” på Patricia den 29 oktober. Hans föreläsning innehöll inte bara forskningsresultat utan också litterära referenser, från Shakespeare till Alvin, 7 år: "När man vill göra något, måste man först drömma de,t så man vet hur man ska göra."

Annons

Vi vet alla att sömnen är viktig för hjärnans återhämtning. Hjärnan är dock inte urkopplad, den är omkopplad. Att sova på saken, är ett råd som inte är taget ur luften. Lider man av sömnbrist, kan både energi och kreativitet påverkas. Forskningen visar emellertid att dålig sömn inte påverkar den dagliga livsföringen i den utsträckning man kan tro. Trots att man sovit dåligt, kan man fungera relativt bra under dagen.

Sömnen styrs av två huvudkrafter, dygnsrytmen som hör samman med jordens rotation och sömnighetsfaktorn, en homeostatisk faktor som samverkar med dygnsrytmen. Påverkar gör förstås buller och ljus men också oro, depression, muskelspänningar och värk, oregelbunden livsföring, alkohol, mediciner och kaffe. Idag påverkar också skärmtiden.

Som äldre upplever man ofta att dygnsrytm och sömnvanor förändras. Man kanske tar en tupplur mitt på dagen, blir tidigare trött på kvällen och vaknar i gryningen utan att kunna somna om. Att vakna pigg och energifylld är inte längre någon självklarhet, om det någonsin har varit det. Sömnstörningarna kan förutom de ovannämnda, bero på t ex brist på förvärvsarbete, alltså för mycket tid att göra ingenting, brist på motion och utomhusvistelse, brist på intressanta aktiviteter. Cirka 10% lider av sömnproblem och kvinnor dominerar stort, möjligen beroende på att de använder hjärnan mer, enligt Hetta.

Det finns många sätt att komma till rätta med sina sömnbesvär. Hetta talade t ex om sömnrestriktioner, d v s minskad tid i sängen för att komprimera sömnen, livsstilsförändringar, avspänningsövningar, terapi och läkemedel. En tröst för dem som tycker sig sova dåligt kan vara att man ofta har sovit mer än vad man tror. Fungerar dagen acceptabelt, kan man vara nöjd med den sömn man får.

– När jag inte kan sova, då går jag upp, värmer lite mjölk och dricker den med en tesked Hälsingehonung, sade ordförande Inger Persson och avtackade Jerker Hetta med en honungsburk.

Ing-Marie Bergroth

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Helahälsingland Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Helahälsingland Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel