Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LÄSARTEXT: PRO Söderala-Marma har ”läst och rest”

Efter avslutad studiecirkel om Vättern runt, åkte vi, 33 personer, på en efterlängtad resa och den blev så bra som vi önskat. Stefan rattade bussen helt perfekt och vi fick se det mesta som vi läst om.

Annons

I Motala blev vi guidade på Vätternakvariet. Där hade vi en engagerad guide som till och med hade namn på fiskarna. Vi passade också på att titta på gamla bilar på Motormuseet innan vi intog lunchen.

Resan fortsatte sedan mot Vadstena där vi sov första natten på Starby Hotell. Innan vi checkade in fick vi en guidad tur i Klosterkyrkan och klostret.

Kvällen var vikt för en promenad på Vadstena slott. Det blev mer än en guidad tur. Vi träffade både Gustav Vasa och hans dotter Cecilia som orsakade ”Vadstenabullret".

Ett skådespel under ledning av en svensk soldat och cirka 12 av de våra som hjälptes åt att hålla danskarna borta. Helt sanslöst kul! Soldatens slutord var: ”Tänk att man kan få ett gäng okända att göra vad som helst”

Dagen efter var det besök på Ellen Keys Strand. Jättebra guider och ett helt otroligt hus!

Resan gick sedan mot Gränna där vi åt lunch och tog färjan över till Visingsö för att åka Remmarlag. Väldigt uppskattad!

Lite polkagrisar hann vi med att köpa innan färden gick mot Jönköping. Där tillbringade vi natt nummer två på Scandic Hotell och intog en trerätters supermiddag på O'Learys.

På 3:e dagen styrde vi mot Hjo, Vi åt lunch med Göta Kanal inom synhåll.

Nästa mål var Karlsborgs fästning. Återigen en förträfflig guide. Alla imponerades över hur stort fästningsområdet var. Här skulle vi kunnat stanna länge men vi måste hemåt. Vi stannade vid Dalahästen i Avesta och åt, och sedan hade vi inte långt kvar.

Nu planerar vi nya resmål inför nästa studiecirkel.

Laila Vennberg

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Helahälsingland Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.