Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

LÄSARTEXT: PRO Hudiksvall upplevde Berlins historia, kultur och oktoberfest

41 PRO-medlemmar från Hudiksvall åkte till Berlin första veckan i oktober. Resan gjordes med buss, Roger körde och Terese var vår reseledare. Besöket i Tyskland hade förberetts genom fyra träffar där deltagarna fått uppdatera sina kunskaper om Tysklands historia och om konst och arkitektur i Berlin.

Första dagens resa gjordes genom Sverige till Göteborg och avslutades med en god buffémiddag på färjan. På morgonen när vi kom till Tyskland möttes vi av firandet av Tysklands nationaldag utifrån att landet enades den 3 oktober 1991. På eftermiddagen nådde vi vårt mål, staden Berlin, och efter incheckning på hotellet åt vi den första tyska middagen.

En heldag i Berlin med två guider som visste det mesta om staden och som tog oss runt till kända platser blev en bra start. Guiderna koncentrerade sin information till tiden efter andra världskriget och de 28 åren med muren som omgärdat Västberlin. Vi åkte flera gånger längs paradgatan Unter den Linden, såg flera operahus, museer, slott och torg. Vi stannade till vid flera kända platser t ex Checkpoint Charlie.

Vi såg Berlin från vattnet genom att åka båt på floden Spree. Floden ringlar sig vackert genom staden och längs stränderna ligger många gamla och nya museer, kyrkor och regeringsbyggnader.

Under en halv dag hade alla möjlighet att lägga upp sin tid i Berlin utifrån intresse. Många passade på att besöka Brandenburger Tour, promenera i Tierparken samt besöka kända varuhus. För många blev besöket i ruinerna av Kejsar Wilhelms kyrka i kombination med att besöka den nyuppförda kyrkan i blått glas en stark upplevelse.

En annan höjdpunkt på resan blev Oktoberfesten eller ölfestivalen som den ofta benämns. Vi konstaterade att kontanter i form av Euro var en nödvändighet i Tyskland och det stärkte oss i vår kamp att få behålla kontanter som betalningsmedel i vårt land.

Återresan styrdes ut mot kusten och vi fick ta del av flera medeltidsstäder. Ett kort stopp i Travemunde och sedan vidare till Hansastaden Lubeck.

Den sjätte dagen väntade Göteborg oss med klart och fint väder. Vi rullade upp genom Sverige och reseledaren fortsatte informera om kända platser och dess historia. Busschauffören samt reseledaren fick blommor och resekommittén fick många fina tackord av resenärerna och kontrade med att tacka alla för en trevlig samvaro under hela resan.

Maj-Britt och Lars Norlander

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Helahälsingland Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.