Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lars "Bersen" Björklund hetast på hemmabanan – tog hem totalsegern

"Bersen" eller Bodén? Ja, det var frågan i klassen Stock/Super-Stock när Helsinge Drag Challenge skulle få sitt avgörande. Det blev Lars ”Bersen” Björklund som kom att dra det längsta strået.

Annons

Den tredje och sista deltävlingen i Helsinge Dragracing Challenge i lördags bjöd på bästa tänkbara förutsättningar. Tjoget grader i luften, helt regnfritt och en stor publik församlad till strippen vid Flygstaden i Söderhamn.

I Stock/Super-Stock fanns ett gäng heta hälsingar på platsför att göra upp om segern – samt förstapriset i Norbergs Minne (instiftat efter en förarkollega som avled i cancer för ett antal år sedan).

Allra hetast i gänget var Lars Björklund och Lars Bodén, hemmahörande i Söderala respektive Hudiksvall. Den sistnämnde hade inlett elimineringen med att slå ut kvalettan Krister Lindberg från lappländska Latikberg. Via en solorunda vann han därefter även mötet med Anders Ericsson, Borlänge.

Björklund slog i tur och ordning ut Tomas Kaakinen, Borlänge, Göran Larsson, Tierp, samt Kent Torving, Björklinge.

Lars Björklund var den vassaste av de båda kombattanterna i finalen och var inte nödbedd dra på mungiporna – i synnerhet eftersom han på kuppen även segrade totalt i Helsinge Dragracing Challenge.

–Sitter riktigt bra allt det här, sammanfattade han efter prisutdelningen med dubbla pokaler, samt dalahäst och tvåtusen riksdaler som var belöningen i Norbergs Minne.

Lars Bodén var dock ingalunda nedslagen över finalförlusten.

– Inte alls. En bra dag för mig också, konstaterade han och greppade Bersens högernäve i ett grattis.

Några i publiken hade säkert också satsat en guldpeng på Pär Fagerström, Näsviken. Men den före detta svenska mästaren fick kliva av tåget redan i den andra rundan efter Break-Out.

Tomas Hägg fick finna sig i ett visst favoritskap i ET 6,50Heavy efter en seger och en andraplats i de två tidigare avverkadede tävlingarna i HDR-Challenge.

60-åringen från Kramfors pallade också förtrycket och segrade i finalen mot den 37 år yngre Adam Lundström från Sävar i Västerbotten, som gjort Break-Out med två tiondelar (alltså kört fortare en vadklassen tillåter).

– Jättekul att kunna fullfölja ett framgångsrikttävlande här i Söderhamn. Själv hade jag endast åtta tusendelar i marginal till klassens Break-Out på 6,5 sekunder, förklarade Hägg.

Tur eller skicklighet?

– Ha-ha. Båda delarna kanske!

Pär Lidén från Sandviken rattade en av tävlingens fränastebilar, en Ford Anglia av årsmodell 1949 – i folkmun även benämnd ”Ståplats förfyra”. Motorn en topptrimmad V8.

– Fast förutom motorn är ju nästan allt annatockså utbytt. I stort sett är det takplåten och delar av bakskärmana som återstår från originalet, berättar Pär.

Som knep en populär seger i klassen ET 5,40 Fast. Motståndare i finalen var Erik Eriksson från Bjuråker i en dragster.

– Trodde det skulle bli en svår nöt att knäcka. Men det gick ju vägen, strålade en glad Pär.

Som – i likhet med nyss nämnde Tomas Hägg – även blevslutsegrare i HDR-Challenge.

Bracket var största klassen med 19 hugade spekulanter på plats. Vann gjorde Michael Johansson, Tandsbyn, som i finalen besegrade Patrik Ohlsson från Härnösand.

Patrik Svensson, Sundsvall, segrade i ET 7,10 Sportsman. I Junior Dragster lade Wilma Andersson, beslag på segerpokalen genom att i finalen besegra Fanny Andersson, båda från Näsviken.

Två MC-klasser stod på agendan. I Super Gas Bike vann JesperJerresten, Landfjärden. Hemmasonen Thomas Pettersson segrade i Super X-Bike.

Annons