Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lärarnas rörlighet kringskärs

Med bildandet av Hälsinglands utbildningsförbund följer många negativa konsekvenser.

Annons

En leder till att hög kompetens inte tas tillvara. Genom idén om kommunförbund avskaffas möjligheten för lärare att röra sig mellan gymnasium och högstadium och vice versa. Omplaceringsutredningar ska inte längre gälla hela kommunen. Möjligheten för arbetsgivaren att smidigt hitta hög kompetens inom våra skolor kommer att begränsas väsentligt för såväl kommun som kommunförbund. Välutbildad och erfaren personal kommer inte längre att vara tillgänglig i samma utsträckning.

Tankar på att söka sig till andra kommuner eller yrken kan ta form, då man av någon anledning inte kan vara anställd i både kommun och kommunförbund. Varför kan man inte det? Bristen på behöriga lärare märks tydligt i hela landet. Ändå befinner vi oss bara i början av den lärarkris som hotar. Många nyutbildade lärare bränner ut sig eller byter yrke efter bara ett fåtal år. Inte många står till buds. Det är märkligt att man i Hudiksvall vill försvåra det ytterligare för sig, genom att ta bort kompetenta och erfarna lärares rörlighet mellan kommunens skolor. Varför vill man det?

Särskilt märkligt är det att man inte är mer rädd om de lärare som faktiskt är legitimerade för både gymnasium och grundskola. Lärare som kan se helheten i elevens kunskapsprocess, ibland ända från det lilla barnet t o m gymnasium och eventuell fortsättning till högskola/universitet. Lärare som dagligen drar sitt strå till den högkvalitativa undervisning som bedrivs i en skola där eleverna trivs. Tvärtom borde man vara särskilt angelägna och måna om att behålla denna gedigna lärarkompetens som rörlig inom både gymnasium och grundskola. Varför vill man nu under hotande lärarkris bädda illa för både lärare och arbetsgivare?

Vi som är mitt i lärandet kan analysera idén om kommunförbund från fler synvinklar och motståndet är så gott som totalt! Med odemokratiska metoder vinner man knappast mark. Information är inte detsamma som demokrati. Var finns den som känner sig bekväm med att skriva på för något som är så ovisst och luddigt, när det gäller lärarnas och elevernas arbete, som kommunförbund. Vilket är motivet för att gå emot en nära nog total personalstyrka?

Tänk om, innan det är för sent! En sak att ha klart för sig, är att vid ett misslyckande så tänker i alla fall inte vi vara de som får bära hundhuvudet.

Lärare vid Bromangymnasiet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel