Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läraren tvingas bestämma

/

Föreställ er situationen där en ung kvinna kommer in i hörsalen, iförd en heltäckande slöja.

Annons

Femtio elever ska avlägga tentamen men ansvarig lärare vägrar att låta den beslöjade delta, eftersom hon inte går att identifiera. Häftig diskussion utbryter när hon ska avvisas från lokalen och de andra studenterna bildar för- och emotfraktioner. Läraren blir förtvivlad och tappar greppet om hela tentaskrivningen och vet inte vilka regler han ska luta sig mot.

Det vore verkligen överdrivet att påstå att heltäckande slöjor, så kallade niqab, är ett stort problem i det svenska samhället. Men frågan har högt symbolvärde. Och ovanstående påhittade exempel skulle mycket väl kunna inträffa.

Diskrimineringsombudsmannen (DO) och Skolverket har ägnat år åt att komma fram till hur det svenska samhället ska förhålla sig till heltäckande slöjor i skolan.

Vi vill inte få en fransk debatt på halsen, Frankrike förbjöd helt sonika heltäckande slöjor i offentliga miljöer, utan Skolverket har dragit slutsatsen att det är bäst om den enskilde läraren får bestämma. Så i teorin kan heltäckande slöja var legalt i ett klassrum i Söderhamn, men förbjudet i Hudiksvall.

Utbildningsministern tycker att beslutet är utmärkt men Lärarnas riksförbund kan naturligtvis hålla sig för skratt.

Vänstern är också kritisk men av en hel annan anledning. Det ska inte spela någon roll vad du har för religion, rätt till utbildning har alla, hävdar Rossanna Dinamarca.

Annars är det rätt tyst. Sverigedemokraterna använder naturligtvis beslutet som ett slags legitimitet i sitt korståg mot vad de kallar "islamiseringen av Sverige". Vulgärdebatten vill ingen delta i.

Så varför inte ta över den helt och hållet och börja fundera på varför muslimska kvinnor i Sverige 2012 väljer att dölja sig bakom heltäckande slöjor.

Är de informerade om sina rättigheter? Är de medvetna om vilka begränsningar det innebär för en fortsatt yrkeskarriär efter utbildningen?

Feministerna ägnar sig mest åt kvoteringsdebatter eller könsdiskriminerande reklam. Mer sällan hör man dem rasa mot förtrycket av invandrarkvinnor i hemmet.

Det är faktiskt i modern tid som tingsrätter i landet suttit och friat muslimska män från kvinnomisshandel, med motiveringen att det "ingår i deras kultur".

Det råder religionsfrihet i Sverige. Ja, men det var ju rätt länge sedan vi förkastade reglerna om att "kvinnan tiger i församlingen".

Religionsfrihetsivrarna brukar också inskränka argumenten till att just handla om muslimska kvinnors rätt att bära niqab eller burka. Man hör dem aldrig ställa sig på barrikaderna för Livets ord, Jehovas vittnen, Mormonkyrkan eller andra mer utlevande och konservativa församlingar.

Och det mest komiska är att det oftast är vänsterdebattörer som värnar om religionsfriheten. Vad hände med " religion är ett opium för folket"?

Religionsfriheten blir också en alldeles utmärkt grundlag att luta sig mot för de män som vill hålla sina kvinnor i schack, isolerade från det sekulariserade samhälle vi lever i, till och med världens mest jämställda.

Att skyla sin kvinna från omvärlden, och dessutom få henne att gå ut och säga att det är hennes högsta önskan, handlar inte om någonting annat än maktutövning.

I Tunisien fick medelålders kvinnor rösta för första gången i sitt liv i höstas. Vilka fri- och rättigheter längtar de efter?

Det krävs utblick för att inte debatten ska bli inskränkt.

Mer läsning

Annons