Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långtest Volkswagen Golf: Buller enda plumpen

Inte mycket att reta sig på i sjätte generationen Volkswagen Golf, även om vissa testförare har lärt sig att ta med kudde inför långresan.

Annons

Danska vägar är mestadels släta som dansgolv men den spikraka sista biten ned mot Thyborön kanal är belagd med riktigt grov asfalt. Efter några hundra meter sprakade det till i kommunikationsradion.

– Den här vägen visar på Golfens svaga sidor, ropade Nisse.

– Du menar enda svaga sida, kom svaret.

Golf är en riktig bullerburk på dåliga vägar. Volkswagens ljudtekniker tycks inte komma tillrätta med hjulupphängningarna, trots att de gjort åtskilligt för att minska bullernivån på andra sätt. Nya Golf-generationen har bland annat dubbelt glas i vindrutan och extra ljuddämpning mellan motor och kupé. Där asfalten är fin smyger Golfen fram – bullernivån kan skilja uppåt tio decibel mellan slät och skrovlig väg.

Utöver det våldsamma oljudet från däcken finns det emellertid inte så mycket att klaga på. Volkswagen har ju haft 34 år och fem tidigare bilgenerationer på sig att finslipa konceptet och det märks.

– Golf är en bil man direkt känner sig hemma i, menade Micke. Allt känns rätt.

Det tycker även passagerarna som belönade Golfs baksäte med det hemsnickrade betyget tre glada gubbar. Visserligen är den höga kardantunneln i vägen på mittplatsen men det finns bra med fotutrymme på sidorna. Ventilationsutsläpp i mittkonsolen ger välkommen svalka när det är varmt.

Under våren har Golf gått flera långresor och alla testchaufförer är inte så nöjda med förarstolen. Svankstödet är i klenaste laget. Håkan tar alltid med sig en liten kudde att stoppa bakom ryggen.

110-hästarsmotorn är en drivkälla vi gillar, men den finns inte längre att köpa i svenska Golfar. Generalagenten har ersatt den med en 105-hästarsmotor som kostar från 206 500 kr.

Efter drygt 1 800 mil har dieselmotorn börjat dricka betydligt mindre än tidigare. På testresan drog Golf minst bränsle av våra bilar. Utväxlingen på de högsta växlarna är ovanligt hög vilket hjälper till att hålla bränsletörsten i schack.

Färddatorn berättar att bilen klarar sig med 0,44 l/mil ibland. Det är förstås angenämt att se, men datorn ljuger rätt friskt. Under halvlitern har vi ännu inte kommit.

PLUS

Hög kvalitetskänsla, säker väghållning, rapp och snål motor, rymligt baksäte.

MINUS

Bullrig på grov asfalt, dyr att köpa.