Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långtest Ford Fiesta: Gör förarna kära

Ford Fiesta har gått från att vara en timid figur till att locka med både egensinnig design och käck körupplevelse.

Annons

Fräcka Fiesta är teststallets glädjespridare. Testförarna låter nästan förälskade när de talar om den:

– När jag sätter mig bakom ratten känns det som att ta på sig ett par väl ingångna skor. Den passar mig så bra, säger Håkan.

Testlagets fem medlemmar är mellan 158 och 186 centimeter långa och vi håller med honom allihopa. Fiesta är inspirerande att både titta på och köra. Dieselmotorn har ett rivigt temperament och matchas av en väl avvägd utväxling. Styrningen är reptilsnabb och chassiet nära racerklass, vilket vi erfar i en undanmanöver med bilen fullastad. Fiesta slinker vigt igenom de fyra svängarna i en fart av 75 km/tim. Det ger toppbetyg!

Roligast är Fiesta förstås på små vägar där kurvorna avlöser varandra. På långa, raka trader kan den vara lite jobbig, för ljuddämpningen är inte välgjord. Det dånar hårt från däcken och motorn blir ganska surrig i högre farter.

Sätena är inte särskilt påkostade och ratten går att ställa bara i höjdled, men de flesta förare sitter bekvämt. Ingen har hörts klaga över värk eller kramp under långa körpass och det är ovanligt i en småbil.

Trots att Fiesta är en liten bil har den ett överraskande rymligt baksäte. Tre vuxna får plats om än inte med högsta komfort. Två sitter däremot riktigt bekvämt. Så mycket bagage får de där-emot inte ta med sig. Det går heller inte att utöka lastförmågan med en takbox för några lastbågar till Fiesta finns ännu inte.

Vår Fiesta har den enklaste utrustningsnivån, Trend. Säkerhetsutrustningen är komplett med bland annat sju krockkuddar och antisladdsystem. Standard är också fjärrstyrt centrallås och manuell luftkonditionering som regleras med irriterande tröga reglage. 

Men vi ångrar att vi inte kostade på tusen kronor för en färddator med yttertemperaturmätare. Såväl vinter som sommar är det lika irriterande att inte veta hur kallt/varmt det är ute, hur mycket bilen har dragit och hur långt man kan komma med soppan i tanken.

Det skulle kunna vara riktigt trevlig information, för Fiesta är snål. Ännu har vi inte kommit ned i den utlovade superlåga förbrukningen, men det kanske beror på att vi gärna frestas att köra den glada lilla bilen mer sportigt än miljövänligt.

PLUS:

Kul att köra, pålitlig väghållning, rymlig för sin storlek, tuff design.

MINUS:

Surrig, högt däckbuller, svårstädad inredning, tröga reglage, små backspeglar, ingen yttertempmätare, lastbågar finns ej.