Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länets förlängda arm nere i Bryssel

Vi är långt ifrån en isolerad ö utom räckhåll från EU. Tvärtom. För att bevaka hur EU påverkar Gävleborg, har länet ett eget kontor i Bryssel.

Annons

Kontoret heter Central Sweden. Personalen jobbar med att påverka politiker och tjänstemän inom EU. De håller också koll på vad som är på gång i olika strategiska viktiga frågor och hjälper kommunerna att hitta EU-pengar till olika projekt.

– Vi arbetar med EU-dimensionen på olika sakfrågor. Det är inget separat stuprör bredvid, säger kontorets tillförordnade chef Daniel Frelén.

Den ideella föreningen Central Sweden styrs av Region Gävleborg, Region Dalarna och Regionförbundet Örebro. Det är de som ger uppdrag åt kontoret i Bryssel, med tre ordinarie anställda och två praktikanter.

Region Gävleborgs medlemmar är landstinget och länets kommuner och via regionförbundet sträcker de lokala politikerna ner en liten tentakel i EU-maskineriet.

För som artikeln här intill visar är det mycket i lokalpolitiken som på olika sätt påverkas av EU.

– Det är viktigt att inte bara sitta passiv och vänta, säger Daniel Frelén.

Påverkansarbetet handlar mycket om att berätta för politikerna i EU hur deras beslut fungerar ute i verkligheten.

– De är intresserade av att höra vad som ger effekt, för de vill skapa effekt.

Det kan också handla om att påverka hur beslut skrivs, så att det till exempel blir tydligt hur och när vissa projektpengar kan sökas.

Som ett lyckat exempel på deras arbete, lyfter Daniel Frelén fram ett samarbete med andra Norrlandskontor och Finland om den så kallade Bottniska korridoren, där ostkustbanan ingår.

– Från början tog infrastrukturkartan slut när man kom till Stockholm, säger Daniel Frelén.

Norrland var mer eller mindre ointressant. Men genom att bland annat vända sig till grekiska och spanska politiker i transportutskottet lyckades man slå fast järnvägens betydelse i unionens norra utkanter. Det är via den som råvaror transporteras ned till kontinenten.

Numera finns sträckorna Gävle-Sundsvall och Gävle-Hallsberg-Mjölby med i det som kallas transeuropeiska transportnätet och som EU genom fonden för ett sammanlänkat Europa satsar 26 miljarder euro på fram till 2020.

En viss del av fonden är öronmärkt för länder med särskilda utmaningar, men Sverige är med och kan konkurrera om resten av pengarna.

Vinsten för oss lokalt kan till exempel bli dubbelspår och bättre pendlingsmöjligheter.

– Vi har jobbat hårt för att få in de här sträckorna.

Central Sweden har en egen hemsida där det går att läsa mer om kontorets uppdrag.