Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lägg inte ned Loos och Ramsjö

Det kommer nya grepp vars innebörd är att orterna Loos och Ramsjö får allt sämre förutsättningar för att överleva som befolkade orter. Och snabbast i sin iver att slippa denna förment kostnadsdrivande befolkning är landstinget.

Annons

När avtalet mellan kommunerna och landstinget, om hur kollektivtrafiken skulle skötas, skrevs utgick man ifrån en tanke. Låt landstinget sköta trafiken mellan kommunerna och kommunerna själva sköta sin egen trafik. Kanske låter det bra men det är naturligtvis en helt orättvis ordning.

I de tätbefolkade orterna Gävle och Sandviken kostar resorna mycket mindre för kommunerna än motsvarande resor i länets glesare delar dit bland annat Ljusdal hör. Jag förstår att underförstått var att glesare orter får skylla sig själva.

Nu har politikerna ändå valt en något rimligare väg och låtit landstinget delsponsra linjerna 82 och 54, det vill säga till Loos och till Ramsjö. Problemet är att kostnaderna för att köra bussar stiger kontinuerligt med ökningen av löner och drivmedelspriser. Därför har X-trafik år efter år fått en uppräkning av sin budget. Men ej sponsringen av 82:a och 54:an. Ljusdals Kommun har nu gått in och anhållit om en uppräkning av de berörda anslagen.

Men där får de tji, i varje fall om man ska döma av beslutsförslaget till Nämnden för Regional Tillväxt och Utveckling (TRU) nu på onsdag.

Man skyller på att X-trafik har tagit ett allt större ansvar för tågtrafiken. Och det har man ju och det är väldigt bra, men varför ska allt nytt och bra främst drabba de små och de glesa?

Landstinget fortsätter med andra ord i sin strategi att lägga ned boendet i Loos och Ramsjö med omkringliggande trakter.

Man kan ju tycka att nedläggning av gynekologin och specialistmottagningen i Ljusdal drabbar hela kommunen och så är det givetvis. Men det är också klart att de som måste passera Ljusdal på sin väg till Hudiksvall eller Gävle drabbas än värre.

Och ambulansneddragningen, och nu detta med trafiken och värre kan det bli om inte ni hör av er till de politiker i landstinget som styr, varav i varje fall miljöpartisterna och centerpartisterna brukar prata om en levande landsbygd.

Låt trafiken få sin del av den årliga kostnadsuppräkningen, som ett första minsta steg, från den dag man fastställde priset.

Fri och radikal grön

Mer läsning

Annons